Nejoblíbenější odrůda je Modrý portugal
TITULEK50: Nejoblíbenější odrůda je Modrý portugal
Téměř dvě třetiny Čechů preferují víno před pivem a destiláty.
Tiché víno má na domácím poli dobré jméno. Podle internetového průzkumu, který zadávala pro marketingovou instituci Vinařský fond agentura TPR a kterého se zúčastnilo kolem 5000 respondentů, je víno vnímáno ze dvou třetin pozitivně. “Český spotřebitel vnímá víno jako společenský nápoj, který má trošku jinou a vyšší úroveň oproti pivu a jiným alkoholům. Víno si dá s přáteli, v úzkém rodinném kruhu, při slavnostních příležitostech. Byli jsme až překvapení, jak relativně slušnou pozici víno v české společnosti má,” zhodnotil výsledky Roman Bajčan, ředitel agentury TPR.
Prodeje ukazují, že spotřeba vína rok od roku stoupá. Zajímavé však je, že víno neukrajuje z početné skupiny fanoušků piva, ale ubírá z konzumentů tvrdého alkoholu. Podle Bajčana to dokládá trend, že Češi si začínají masově zvykat na kulturnější nápoje, než je rum a pivo.
MEZITITULEK: Červené, to já mám nejradši
Více než tři čtvrtiny respondentů dává přednost tuzemskému vínu před importem, přičemž oblíbenější je červené víno. Z červených vinných moků pak téměř polovina účastníků výzkumu preferuje odrůdu Modrý portugal, čtvrtina má nejraději Frankovku. Bílé víno pije nejraději 40 % respondentů, z nichž polovina nedá dopustit na Veltlínské zelené a téměř čtvrtina horuje pro Chardonnay.
Z hlediska demografických ukazatelů pijí víno častěji ženy (45 %) než muži (41 %) a většinou nakupují láhev vína jednou měsíčně nebo méně často.
MEZITITULEK: Ze supermarketu domů
Český spotřebitel si pro víno zajde v téměř polovině případů do supermarketu. Podle výzkumu MML agentury Median pak nejčastěji zamíří do Kauflandu, Penny Marketu a do Tesca, které prodej vína silně podporují v letácích. Více než třetina respondentů uvedla, že víno nakupuje ve vinotéce. Přímo od vinaře si odváží víno téměř sedmina respondentů. Za víno je ochotno z platit do sta korun 40 % respondentů, 44 % si chce připlatit až do výše 200 korun.
Nejčastěji konzumuje český spotřebitel víno v poklidu domova – tuto možnost preferuje 57 % účastníků výzkumu. Čtvrtina si dá ráda víno na návštěvě a jen necelá pětina respondentů si vychutnává skleničku vína v restauracích, barech a vinárnách. ver