Nejlevnější dárek aneb Všechny cesty nevedou do Číny
U standardního sortimentu reklamního zboží lze cenově konkurovat pouze sériovou asijskou výrobou z papíru, plastu či textilu, ale pokud se jedná o menší kolekce dárků, zejména o tailor made dárky, jediné kritérium “nejlevnější” určitě neobstojí.
Na přání procurementu
Hmotnější předměty, jako jsou například dárkové sady, je nutné vybírat pečlivěji. Klient si na přání procurementu často objedná právě tu nejlevnější sadu, protože sáhne po křídovém katalogu s profesionálně nafocenými a naaranžovanými komplety, kde přece všechny typy vypadají tak exkluzivně… A pak se nestačí divit.
Když dva dělají totéž…
Dárkové sady převážené v kontejneru, které za sebou mají dlouhou cestu přes oceán, doputují přes mezisklad na místo určení. Klient pln očekávání rozbalí první karton a s rozčarováním zjistí, že objednanou dřevěnou krabičku vlastně tvoří nalakovaný sádrový povrch, jenž se v oblastech spojů snadno odlupuje a uvnitř se krčí obsah krabičky, nesměle vykukující z hnědých průmyslových fixací proti rozbití. Dodané zboží pak klient reklamuje z estetického důvodu, ale dodavatel argumentuje tím, že sada přece obsahuje vše, co uvedený obrázek zobrazoval, a kvůli ochraně při složité přepravě je předmět takto standardně zajištěn. Obě strany tak přicházejí do nepříjemné konfrontace a situace se pak těžko řeší.
Důvěřuj, ale prověřuj
Z hlediska efektivity se tedy u hodnotnějších dárků jeví jistější nehledět pouze na cenu, ale hlavně na kvalitu. Zadavatelé by měli trvat na přesném vyvzorkování či dodání odpovídajícího vzorku, aby k podobným nepříjemnostem později nedocházelo. Klient většinou objednává reklamní a dárkové předměty od stolu na základě výběru z katalogu, bez většího časového předstihu a na nápravu pak jednoduše nezbývá čas.
Cukrovinka jako levný dárek
Do další rizikové skupiny spadají i různé cukrovinky a gurmánské sady, jež je z důvodů přísných atestů jistější realizovat u evropských dodavatelů. U tohoto segmentu můžeme říci, že cenově zajímavé podmínky nabízejí zejména polští výrobci cukrovinek. Gurmánské speciality se tradičně vyplatí pořídit ve Francii, Itálii či Španělsku, rybí speciality pak v Rusku.
Víno až v první řadě
Víno zůstává velice častým a oblíbeným celoročním dárkem, a proto ho firmy stále preferují. Kvůli neznalosti oboru však nezřídka vybírají pouze podle cenového kritéria a domnívají se, že pokud sáhnou po zahraničním vínu chilského, argentinského nebo italského původu, obdarovaný reálnou cenu vína určitě nerozpozná.
Česká vína nabízejí cenově zajímavé druhy, zejména ve specialitách typu slámového a ledového vína. Moravští vinaři kladou čím dál větší důraz na design a polygrafické zpracování viněty, na design lahví, ale i doprovodných visaček s charakteristikou vína a oblasti, odkud pochází. Druhová vína tvoří součást zmíněných gurmánských sad, které mohou tvořit chuťově zajímavé variace s různými druhy sýrů, trvanlivých mas a paštik.
Na tenkém ledě
Každý obchodník se snaží samozřejmě nakoupit co nejvýhodněji. To však neznamená nejlevněji. Nezapomeňme vždy porovnat cenu výrobku s jeho požadovanou kvalitou a zohlednit i budoucí náklady spojené například s brandingem, kompletací a distribucí. Co se zprvu jeví jako nejlevnější, nemusí být pro dobrou propagaci společnosti nejefektivnější.
Autorka je jednatelkou společnosti Dobrý dárek.
Detail napoví. Pohled zblízka na dřevěnou krabičku od tuzemského (nahoře) a asijského výrobce (dole) odhalí rozdíl.
Domácí kvalita. Gurmánské sady s tuzemským ledovým vínem.
Správné téma. Tematické dárkové sady v univerzálních dřevěných kazetách potěší.