Muzika a film mají svou cenu

12. 3. 2007 00:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.




O CD a DVD formátech se dá říct, že se postupem let staly součástí našeho každodenního života. Využíváme je jak pro pracovní účely, tj. k přenosu a zálohování různých dat pracovního charakteru, tak se bez nich neobejdeme ve volném čase, např. k poslechu hudby nebo při vzdělávání či jako nosiče her, encyklopedií, filmů apod. Zařízení schopná přehrát tyto nosiče jsou v současnosti již součástí většiny běžných domácností.

Cena příznivě překvapí

Cena je v tomto směru více než příznivá. V případě CD nosiče lze včetně obsahu a poplatků vztahujících se k obsahové části pořídit jeden kus přibližně již od částky 10 Kč, v případě DVD přibližně o 3 Kč více. Vliv na finální cenu má samozřejmě zvolená obsahová část nosiče a hlavně množství pořizovaných kusů. Oproti tomu cena vnímaná zákazníkem, pro kterého je dárek určen, je několikanásobně vyšší. V případě velké části nosičů odvozuje zákazník hodnotu přirovnáním k prodejní ceně daného disku v běžném prodeji. Příkladem může být třeba film, jehož cena se v běžném maloobchodním prodeji pohybuje v řádu stovek korun, ale pořizovací cena je v řádu desítek korun. Lze tak pořídit dárek přesahující očekávání zákazníka. Například k výrobku v prodejní ceně 100 Kč získá zákazník dárek vnímaný v maloobchodní ceně rovněž za 100 Kč, takže za 100 Kč získá hodnotu 200 Kč.

Obsah v duchu tailor made

Dárek k produktu či službě musí nejen oslovit zákazníka a vyřešit jeho rozhodovací pro-ces o koupi, ale také pomoci marketérovi přesvědčit toho samého zákazníka, aby si dokoupil příslušenství k již zakoupenému výrobku či další výrobky produktové řady nebo ho přimět k opakovanému nákupu stejného výrobku. V takovém případě umožňuje CD nebo DVD rovněž jedinečně se propojit do návazné série několika dílů, které podněcující zákazníka ke kompletaci celé série. Takovou sérií může být třeba řada pohádek, encyklopedií, filmů nebo hudebních skladeb, jež zákazníka pobaví nebo vzdělají a zároveň budou dále komuni-kovat vaši značku a výrobky. Příkladem může být série dětských encyklopedií, v nichž uživatele provází postavička z vašeho produktu nebo brandu.

A co zákazníci chtějí?

Zákazníci od obsahu takového dárku požadují přísun informací, zábavy a vzdělání. Dárky tohoto typu působí efektivně třeba u dětských produktů, o jejichž pořízení rozhoduje rodič, velký úspěch má v tomto případě zábavně vzdělávací obsah v podobě encyklopedie doplněné hrou. Rodič tak uspokojí požadavek svého dítěte na koupi vašeho produktu a zároveň získá zdroj informací, které svému potomkovi není schopen poskytnout sám, ale přitom ho o ně nechce připravit.

Další pozitiva

Cena, volitelnost obsahu, snadné vytvoření série, to vše bylo již zmíněno, ale marketér si musí položit ještě další otázky: Co třeba dodací lhůty? Logistika? Možnosti propojení s další marketingovou aktivitou? I v tomto CD a DVD příjemně překvapí. Dodací lhůty se pohybují v řádu týdnů, jedná-li se o tvorbu individuálního obsahu v duchu tailor made, závisí dodací lhůta na časové náročnosti obsahu, ale i přesto se jedná o týdny. Logistika je občas opomíjeným, ale důležitým faktorem, který ovlivňuje hladký průběh samotné promo akce. Optický disk prozrazuje již ve svém názvu (compact disk) svou logistickou přednost, kterou představuje kompaktnost. Rozměr běžného balení používaného při promo akcích je včetně obalu 125 x 125 x 2 mm a hmotnost cca 25 g. Samotný disk lze navíc dále aromatizovat libovolným aroma, opatřit jej vlastním sériovým číslem, nanést na obal disku stírací vrstvu zakrývající řadu čísel či znaků nebo k němu další tiskoviny přibalit.

Podtrženo sečteno

CD a DVD patří mezi ty příbalové dárky, které lze pro účely marketingu pořídit velice lacino, ale přitom je zákazníci vnímají jako hodnotné dárky. Lze je podle volby obsahu použít jak pro podporu produktů s nízkou prodejní cenou, tak volbou luxusnějšího obsahu disku i pro podporu produktů s vyšší i vysokou prodejní cenou. Rovněž mohou být hodnotným dárkem v soutěžích nebo při promo akcích. Po koupi doprovázejí zákazníka dlouhou dobu, a tak na něj působí mnohem déle.

Autor je key account managerem společnosti Good Summer Czech.


 


p06obr_cd.jpg


Koukat a poslouchat. Cena za „reklamní“ CD a DVD je poměrně nízká, ale jejich subjektivně vnímaná hodnota je mnohem vyšší.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.