Končí monopol Seznamu?

19. 3. 2007 00:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

23obr_Petr-Stanek.jpg
Když jsem před půl rokem diskutoval o Google.com s nejmenovanými lidmi z předních .CZ portálů, prakticky se mi vysmáli s tím, že Google není konkurence a nikdy zde nebude mít důležité postavení. Pozastavil jsem se nad tím, jak je možné, že podceňují tak vážného soupeře. Po ani ne půl roce od této diskuse zavládlo zděšení a pro mne balzám na duši a pocit zadostiučinění. Google oznámil vstup do ČR.

Konec starých časů

Co to ve zkratce znamená pro český internet? Především konec monopolů a pořádný bič na zastaralé a byrokratické struktury, na něž jsme byli zvyklí. Pod konkurenčním tlakem Google můžeme očekávat lepší přistup k zákazníkům ze strany dominantních serverů, které byly dříve zvyklé diktovat podmínky a určovat tak pravidla trhu. Dále se pravděpodobně můžeme těšit na transparentní ceníky a reklamní kampaně, jež budou založeny na platbě za výkon a ne za období, jak tomu bylo dosud „dobrým“ zvykem. V neposlední řadě se pomalu naučíme rozlišovat pojem „fulltextové hledání“ a „kvalitní a relevantní fulltextové vyhledávání“. Google je jednoznačný leader ve fulltextovém vyhledávání, a tak je jisté, že se konkurence bude snažit přizpůsobit.

Google byl dlouhou dobu přehlížen a opomíjen, protože nebyl vidět. Tiše ale zabíral významný tržní podíl ve fulltextovém vyhledávání a již před rokem byl jasnou dvojkou na .CZ internetu. Už před dvěma roky tu navíc hrál klíčovou roli díky programu Google Ad Words. Pro portál Net Travel.cz Ad Words tvořily cca 20 % reklamních nákladů, což je poměrně vysoká suma. Již před více než rokem jsme pozorovali masivní nárůst účinnosti Ad Words. Tento fakt byl zcela opomíjen a ignorován předními českými portály, které neustále trvaly na starém a byrokratickém modelu prodeje reklamních kampaní na časové paušály. Nyní přední .CZ portály zavedly v konkurenční tlaku podobné proklikové systémy, jež jsou věrnou kopií Google Ad Words.

Jen otázka času

Další a nesporný primát drží Google ve fulltextovém vyhledávání. Google je bez jakékoli diskuse nejrelevantnější vyhledavač. V současné době je Seznam.cz stále více využívanější pro fulltextové vyhledávání, ale dle našeho názoru to pramení z historie a síly značky Seznamu. Dá se předpokládat, že ho Google díky relevanci svého vyhledávání překoná. V neposlední řadě jsem přesvědčen, že program Google Ad Sense již mícha s kartami .CZ interaktivního reklamního trhu. Google Ad Sense je jedinečný nástroj pro portály prakticky všech velikostí pro okamžitý příjem z reklamy. Nasadit Google Ad Sense zabere 5 minut, jeho administraci zvládne snad i 5leté dítě. Myslím, že Ad Sense velmi brzy saturuje .CZ trh a pomalu vytlačí programy jako např. Etarget.cz.

Jsem plně přesvědčen, že se Google.com stane jedničkou na .CZ trhu v horizontu 3-5 let, a to především díky následujícím faktorům.

Technologie: Google nabízí nejrelevantnější fulltextové vyhledávání. Na vyhledavače chodíme, protože něco hledáme.

Statistiky: Google nabízí nejpřehlednější statistiky. Dále představil Google Analytics, což je pro profesionální marketingové pracovníky neocenitelný nástroj.

Obchodní model: Google nyní nabízí nejlepší obchodní model. Jsem přesvědčen, že Google Ad Sense velmi brzy saturuje český trh a získá vysoký podíl v objemu realizované inzerce. Mnoho malých serverů díky Ad Sense dostává do ruky silný nástroj pro příjmy z reklamy.

Síla značky a rychlost rozvoje: Kdysi jsem pracoval v americkém dot comu. Stále jsem konzultantem, a tak mám informace z washingtonské pobočky. Říká se, že Google má šanci překonat i Microsoft, a stát se nejúspěšnější firmou světa. V USA je známost Google srovnatelná se značkami jako Coca-Cola, Dell a další. Tak silný brand masivně pronikne do povědomí uživatelů .CZ internetu. Google disponuje špičkovými programátory, analytiky, vědci z NASA a je zcela jisté, že bude generovat unikátní a velmi těžko imitovatelné technologie.

Firemní kultura a filozofie: Google je tu pro lidi. Ne lidi pro něj. Tak Google přemýšlí a díky tomu vítězí. Google komunikuje, Google chce vytvářet přínosná řešení pro uživatele internetu, a hledat tak odpovědi na otázky miliónů uživatelů internetu.


marketing director NetTravel.cz

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.