Když je kozel zahradníkem
Unie vydavatelů se rozhodla vydávat každý měsíc tiskovou zprávou s “ideologicky” správným výkladem výsledků auditů ověřovaného nákladu (ABC ČR). Na první pohled by se tedy mohlo zdát, že se začíná plnit můj sen, že vedle internetu o sobě začnou více dávat vědět i další média.
Winston Churchill říkal, že věří pouze těm datům, které si sám zfalšuje, a podle premiérové tiskové zprávy se zdá, že má v Unii vydavatelů obdivovatele. Asi tak lze totiž vysvětlit to, že tisková zpráva je plná dat, která toho vlastně moc ani neříkají. Třeba u výčtu dat prodaného nákladu za leden najdete kouzelnou formulaci, že “se zvýšil prodaný náklad téměř všech deníků”. Ale informaci o těch, které nepatří do skupiny “všech”, nenajdete. A pokud vás třeba zajímá vývoj ve skupině časopisů, tak máte také smůlu.
Čas od času se říká, že “cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly”, a toto přísloví zde zcela jistě platí. Nápad dávat informace o prodaných nákladech tištěných médií k dispozici tiskovým agenturám a dalším médiím je jistě dobrý. Tedy potud, pokud Unie vydavatelů bude schopná dělat toto “píár” chytře. Ostatně jak by se asi manažerům z Unie vydavatelů líbilo, kdyby se jejich novináři spokojili s polovičatými a výhradně pozitivními informacemi u jiných subjektů na trhu a neptali se dál? Vždyť vydavatelé vědí, že právě srovnávání a porovnávání pozic jednotlivých soupeřů na trhu je vždy jedním z nejatraktivnějších materiálů, které média mohou otisknout.
Určitě nemá cenu dělat tragédii z jedné nepovedené tiskové zprávy, protože je prostě známo, že kovářova kobyla chodí bosa. Spíše je totiž na snadě otázka, zda je vydávání tiskových zpráv s výsledky ověřovaného nákladu opravdu tou nejatraktivnější cestou, jak na sebe upoutat pozornost ostatních médií. Ale dost možná to vem čert. Důležité je, že se v Unii vydavatelů začíná dít něco, co by mohlo vést k podpoře tiskových médií.
šéfredaktor
## KONEC ##