Kde se skrývají příležitosti a jaké čekat hrozby?

19. 3. 2007 00:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.




Systematickým sběrem informací o kongresovém cestovním ruchu se zabývají zejména organizace Union of International Associations (UIA, Unie mezinárodních sdružení) a International Congress and Convention Association (ICCA, Mezinárodní sdružení pro kongresy a konference). Kongresy a konference uskutečněné v českých hromadných ubytovacích zařízeních eviduje Český statistický úřad.

Mezinárodní sdružení pro kongresy a konference (ICCA) rozlišuje mezinárodní setkání zejména podle iniciátora akce. Tím může být subjekt z firemního sektoru, mezinárodní vládní organizace nebo asociace. Statistiky ICCA se vztahují právě na tento segment trhu – zahrnují setkání, která splňují následující podmínky: kongresová akce je organizována mezinárodní asociací, je pořádána pravidelně, rotuje minimálně mezi třemi zeměmi a účastní se jí alespoň 50 delegátů.

Top 10 zemí

Organizace ICCA evidovala v roce 2005 celkem 5315 kongresových akcí. Žebříčku zemí nadále dominovaly Spojené státy, Německo a Španělsko – pořadí na prvních třech místech se oproti roku 2004 nezměnilo. Spojené království s 270 pořádanými akcemi vystřídalo na čtvrtém místě Francii. Jediným nováčkem v žebříčku top 10 se stalo Švýcarsko, kterému 151 uspořádaných kongresových akcí zajistilo posun o dvě příčky z místa dvanáctého. V České republice se v roce 2005 uskutečnilo 74 kongresů, ČR tak patřilo 26. místo (ve srovnání s rokem 2004 posun o dvě příčky nahoru).

Jiné pořadí získáme, porovnáme-li počty účastníků kongresových akcí v jednotlivých zemích. Podíl velkých kongresů je na severoamerickém kontinentu ve srovnání se zbytkem světa výrazně vyšší – zatímco ve Spojených státech se kongresových akcí zúčastnilo v roce 2005 téměř 700 tis. delegátů, ve druhé Francii se tento počet blížil pouze hranici 200 tisíc. České republice patřilo v tomto žebříčku 12. místo (přibližně 89 tis. účastníků), což představovalo posun o 17 míst oproti roku 1996.

Top 10 měst

Mezi městy získala prvenství po roční přestávce Vídeň (129 kongresových akcí). Jen o čtyři akce méně hostil Singapur, třetí místo patřilo loňskému vítězi Barceloně. Celkem 61 kongresových akcí hostilo české hlavní město (pouze 13 akcí se tedy v roce 2005 konalo mimo Prahu).

I v případě měst je většina jmen v první desítce žebříčků za roky 1996 a 2005 stejná – nově se v aktuální desítce objevil Singapur (nárůst počtu akcí z 32 na téměř čtyřnásobek) a Berlín (32 akcí v roce 1996, 100 setkání v roce 2005). Na jedenáctou příčku klesla Kodaň (66 kongresových akcí v roce 2005), o dvě místa níž se objevil Londýn (62 setkání).

Nejvíce kongresových akcí je v období 2006-2017 plánováno v dánské a rakouské metropoli s 96 naplánovanými kongresy a podobnými akcemi. Na třetím místě se objevil Peking (14. v roce 2005), šestá příčka patří české metropoli spolu s Istanbulem (24. v roce 2005), 64 setkání je naplánováno v Kapském Městě (36. v roce 2005).

Zaměření kongresových akcí

Necelou čtvrtinu (22,6 %) mezinárodních setkání evidovaných organizací ICCA tvořily v roce 2005 lékařské kongresy a konference. Zhruba 12 % setkání bylo zaměřeno na přírodní vědy, stejně častá byla témata z oblasti technologií.

V roce 2005 spadalo nejvíce kongresových akcí sledovaných organizací ICCA do kategorií 50-149 (24,2 %) a 250-499 účastníků (24,7 %). Setkání s 500 a více delegáty tvořila v uvedeném roce pouze necelou třetinu (32,6 %). Podíl nejmenších kongresových akcí (50-149 účastníků) se ve sledované dekádě téměř zdvojnásobil.

Silné a slabé stránky

Pro rozvoj kongresového a incentivního cestovního ruchu jsou v ČR nejlépe splněny podmínky v oblasti materiálně-technické základny. Zvlášť potřebné jsou investice do rozšiřování sítě dálnic a rychlostních komunikací a budování městských obchvatů. Významnou událostí z pohledu cestovního ruchu bylo otevření nového terminálu letiště Praha-Ruzyně na počátku roku 2006. Počet cestujících odbavených na ruzyňském letišti každoročně stoupá (necelých 11 milionů v roce 2005).

Kongresovému cestovnímu ruchu v České republice dominuje Praha, která se ale v zahraničí vnímána spíše jako turistická destinace a přetrvává i určitá nedůvěra v praktické možnosti místních poskytovatelů služeb. Vedle atraktivity destinace a její příznivé geografické polohy patří mezi hlavní výhody České republiky stále ještě relativně nižší cenová úroveň většiny poskytovaných služeb (nikoliv však v relaci ke kongresovým městům střední a východní Evropy).

Největší rezervy lze naopak spatřovat v oblasti marketingu a lidských zdrojů. Propagaci Prahy, respektive České republiky, jako kongresové destinace se věnují zejména Pražská asociace kongresové turistiky (PAKT), agentura CzechTourism a jednotlivé subjekty poskytující služby v oblasti kongresového a incentivního cestovního ruchu. Možnosti PAKTu jsou ovšem omezeny již samotným asociačním charakterem (a způsobem financování) organizace. Přirozená konkurence mezi jednotlivými členy, do určité míry odlišné zájmy a omezený rozpočet neumožňují plnohodnotný a koncepční destinační management v oblasti kongresového a incentivního cestovního ruchu.

Z hlediska lidských zdrojů bývají nejčastěji zmiňovány rezervy v jazykové vybavenosti a nedostatečná orientace na zákazníka.

Očekávané trendy

Zřejmá je inklinace k pořádání akcí menšího rozsahu. Děje se tak jednak v souvislosti s fenoménem nedostatku času (potenciální dele-gáti více zvažují účast na kongresu), jednak v rámci tlaku na snižování nákladů. Kromě hrozby představují uvedené tendence také příležitost pro menší destinace a zařízení a větší šance na získání akcí s účastníky pocházejícími převážně z geograficky blízkých zemí (např. akce evropských asociací nebo incentivy německých firem). S tlakem na snižování výdajů se společnosti vyrovnávají také vyhrazením větší části programu pro nákupy a další individuální aktivity. Častěji než dříve jsou využívány méně luxusní hotely, přičemž ušetřené prostředky jsou investovány do jiných částí programu. Dalším trendem formujícím odvětví je propojování pracovních a motivačních cest (tzv. concentives).

Odvětví pozitivně ovlivňuje rozvoj nízkonákladové dopravy a hospodářské oživení ve většině vyspělých ekonomik. Negativní vlivy zahrnují vysoké ceny ropy, nebezpečí teroristických útoků a zvyšující se frekvence přírodních katastrof. Pro Českou republiku jsou v této oblasti aktuální zejména investice do protipovodňových opatření a příprava propracovaného krizového plánu pro případ živelných událostí včetně komunikace se zahraničními médii (důsledky přírodní katastrofy pro cestovní ruch jsou často větší, než odpovídá skutečnému rozsahu neštěstí).

Autor je ředitel agentury Mag Consulting.


 


30obr_Praha-vstup.jpg

Jak Dál? Trendem jsou akce menšího rozsahu. ČR má díky tomu šanci získat delegáty z blízkých zemí.Počet kongres. akcí v jednotlivých městech


Počet kongresových akcí v jednotlivých městech
















































pořadí město Počet akcí v roce 2005
1. Vídeň 129
2. Singapur 125
3. Barcelona 116
4. Berlín 100
5. Hong Kong 95
6. Paříž 91
7. Amsterdam 82
8.-9. Budapešť 77
8.-9. Soul 77
10. Stockholm 72
14. Praha 61


Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.