Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Etika a střet zájmů

Redakce MAM19. 3. 2007

12obr_Petr-Sedlácek.jpg

Pro nezúčastněné – Jan Vávra 26. února v novinách jako mediální zástupce Intersparu bránil tento obchodní řetězec před kritikou zemědělců za dovoz masa z Rakouska. Ten samý den přitom Ariston PR organizoval tiskovou konferenci Potravinářské komory ČR, na níž zazněl, světe div se, ostrý nesouhlas s dovozem masa… Vávra údajně Euru řekl, že za to nemůže a že se vše semlelo jen shodou okolností.

Že tak najednou…

Ariston, pravda, není PR agenturou Potravinářské komory v tom smyslu, že by jí poskytoval mediální poradenství nebo psal tiskové zprávy. “Pouze” pro ni organizuje tiskové konference, jako třeba tu, o níž píše Jiří Pšenička. A Jan Vávra ji “pouze” moderoval. Tak jako tak – střet zájmů jako hrom. Je obtížné uvěřit tomu, že takový znalec mediální scény, jakým Jan Vávra bezesporu je, by se takového přehmatu dopustil z pouhé neobratnosti. Buď tedy Ariston PR vnímá etiku jinak, než je v kraji zvykem, nebo se jednalo o ojedinělou vlčí mhu, která v onen den obcházela kancelářemi Aristonu. Pevně věřím, že se jednalo o druhý případ a že pro agenturu bude nastalá situace dostatečným mementem při budoucím posuzování střetu zájmů. Za osm let své existence Ariston, pokud je mi známo, totiž nikdy s etikou na štíru nebyl.

Neobratnost nebo nestydatost?

Obzvláště nepříjemné ovšem je, že tato kauza přichází zrovna v době, kdy se rozbíhají aktivity Etické iniciativy PR. Ta sdružuje významné firmy působící v ČR, kterým není jedno, jaké renomé oblast public relations má. Proto vypracovala Etický kodex, jenž jasně definuje podmínky etického chování v branži. Svůj etický kodex (Stockholmskou chartu) má i Asociace PR agentur (APRA). Nedokáži si ani v nejbujnější fantazii představit, že by se nějaká členská agentura APRA zachovala stejně jako Ariston PR. O to více mne zajímá, jak se k celé věci postaví Komora PR (KoPR), jejíž je Ariston PR členem. I ona má totiž svůj kodex, v němž se doslova píše: “Členové se zavazují vyvarovat se konfliktu zájmů skutečnému nebo potenciálnímu” nebo na jiném místě: “Členové si svým jednáním uchovávají integritu a konzistenci jako nezbytnou podmínku důvěryhodnosti.” Podle mých informací se ale Komora bude tento týden případem zabývat, což jí rozhodně slouží ke cti.

Všichni víme, že porušení etických pravidel je mediálně mnohem vděčnější než jejich prosazování – a článek Jiřího Pšeničky je toho důkazem. Bohužel pro nás. Přesto patří panu Pšeničkovi velký dík – bez poukazování na tyto případy se “píárová” branže nepročistí. Teď už záleží jen na nás (a v tomto konkrétním případě do značné míry na Aristonu a Komoře PR), zda se chytíme za nos a zda dáme jasně a zřetelně najevo, že takovéto praktiky v naší branži nemají místo.

Pravidla jsou jasná

Jakkoli s článkem pana Pšeničky nelze než souhlasit, v jedné věci se mýlí. Píše totiž: “Kdyby nějaký fotbalista v prvním poločase derby Sparta – Slavia bojoval za Letenské a ve druhém poločase by přešel k ,sešívaným’, patrně by většina fandů nechápavě kroutila hlavou. Jak jsme se v minulých dnech přesvědčili, ve světě public relations je přestup uprostřed klání možný.”

Není. Ve světě slušného a profesionálního public relations se nic takového neděje. Jen je škoda, že se to tak málo ví.


předseda výkonného výboru

Etické iniciativy Public Relations

×

Z Oskara do GE Money

Starší článek

Absolutním vítězem TV ankety popularity TýTý se stal Karel Gott

Novější článek

Podobné zprávy

Média
Foto: Pixabay.com

Austrálie má svůj bič na Google a Facebook

Australský parlament schválil hojně diskutovaný zákon, který přiměje technologické firmy platit vydavatelům za obsah. Jedná se o celosvětově doposud…
25. 2. 202125. 2. 2021
Marketing

VIDEO: Televizní spot pro Astrid natáčeli starou analogovou kamerou

Agentura Brain One natočila kampaň pro novou řadu produktů značky Astrid na analogovou kameru. Hlavní hrdinky spotu je pak vyobrazena ve snovém…
25. 2. 202125. 2. 2021
Marketing

Hollandia představí novou komunikaci zmrzlin: „Jogurt tak dobrej, až …

Jogurtová značka Hollandia se chce více zaměřit na image svých zmrzlin. Ty sice vyrábí už několik let, ale až nyní budou mít ucelený, modernější…
25. 2. 202125. 2. 2021
Zprávy

ViacomCBS spouští streamingovou platformu Paramount+

ViacomCBS oznámil spuštění nové streamingové platformy Paramount+. Služba hned od prvního dne nabídne katalog čítající přes 5000 hodin obsahu…
25. 2. 202125. 2. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Do Ranní show Evropy 2 se vrací Lucie Černá. Střídá Kateřinu Říhovou
Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více