Ven ze stínu zájmu!
Stále častěji se lidé setkávají s reklamou v lokalitách jako toalety, převlékací kabinky nebo na předmětech jako podtácky či obaly od pizzy nebo cigaret. Např. v Německu se obrat tohoto druhu médií odhadoval loni na 150 milionů eur a trend je jednoznačně stoupající. Napříště se očekává jak další invence ve světě jednoduchých statických prvků, tak i průnik digitálních přesně cílících prvků do těchto končin out-of-home království.
Oni nás neznají
První analýzu ambientních médií měli u našich západních sousedů po ruce už na konci roku 2005. Zahrnovala 81 médií a míru jejich efektivity i povědomí u zadavatelů. Ti totiž mají, nejen v Čechách, v mnoha případech o možnostech prezentace v indooru nejasnou až mlhavou představu.
V českém prostředí se odvážnější indoorová reklama nejrychleji zabydluje především v místech nákupních aktivit nebo rozhodování o nákupech – shopping centrech, restauracích, barech, klubech či prostorách multikin. Zajímavým místem se stále jeví trafiky, byť očekávání některých provozovatelů o zájmu tabákových producentů měly před časem příliš velké oči.
Blok brání vstupu
Ve srovnání s klasickým pouličním outdoorem je ale prosazení mnohdy těžké. “Stále ještě bojujeme s určitým blokem a strnulostí vnímání u zadavatelů, kteří sice investují miliony do klasické citylightové prezentace v ulicích a MHD, ale do levnějšího indooru v nákupních, zábavních nebo sportovních centrech se nehrnou. Přitom právě zde je člověk mnohdy v dobrém rozpoložení a poměrně blízko nákupnímu rozhodnutí,” myslí si business director firmy New Vision Media David Kučera.
Na rozdíl od některých západních zemí u nás zatím indoor a ambientní média nezastupuje žádné profesní sdružení. Není sice vůbec jasné, nakolik by bylo silné např. v lobbingu. Jako platforma pro přípravu datových podkladů, šetření a statistik pro mediální agentury a přímé zadavatele by se ale možná neztratilo.
ZMÝLENÁ NEPLATĺ. V tomto nápojovém balení je překvapivě mléko, v druhém zase pizza. Přesto myšlenky kupujících míří zřejmě úplně jinam…
ONA A APOTÉKÁŘ. Reklamní obrazovka v lékárnách není už zdaleka jev neobvyklý. Vynalézavostí v programu má však stále čím překvapit.
HRA SE ZRCADLY. Stále nevyčerpaná je studnice možností, které nabízejí instalace v hygienické části zábavních center.