Top story aneb Čím žila česká venkovní reklama

26. 2. 2007 00:02

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.




Vzhůru za kvalitou!

Po předloňském předkrmu v podobě velkoformátové dynamiky z kuchyně BigBoardu se loni v dostizích za kvalitou rozjely především v News Outdoor ČR a outdoor akzent. Dálniční specialista rozvinul koncepci osvětleného nosiče o rozměrech 6×3 metry, kompromisního formátu mezi billboardem a bigboardem, nejen teoreticky, ale i v praxi. V současnosti stojí podle údajů společnosti 130 těchto ploch. Novinkou je čtveřice nosičů formátu 12×4 metry.

Na dynamiku ve stylu prizma Euroformat 5,1×2,4 m s možností výměny několika motivů vsadil billboardový lídr outdoor akzent. Celkově mají nabídku tvořit nosiče v sedmdesátce lokalit. Aby ve středním formátu nebylo už dost těsno, ohlásil svůj podmíněný vstup do segmentu i Ju-Turn, společnost dosud vnímaná jako specialista na telefonní budky s pokračujícím přesahem do velkoformátů.

2007: Rok legislativního dusna?

Nijak vábné perspektivy z hlediska další expanze neznamená pro venkovní reklamu novela stavebního zákona platná od 1. ledna. V praxi mohou nové podmínky přinést podstatné ztížení až naprosté znemožnění nové výstavby, příp. i přestaveb ve venkovní reklamě. Druhé pololetí, ale zejména konec roku proto byly ve znamení až horečné aktivity provozovatelů out-of-home médií. Stavělo se a když čas tlačil, alespoň ohlašovalo – aby se mohlo dostavět letos.

Dobré pohodě v celé branži jistě nepřispívají ani náznaky zhoršující se pozice venkovní reklamy u dálnic a rychlostních silnic. Naposledy se organizace Transparency International, Autoklub ČR a senátní klub Evropských demokratů (SNK ED) opřeli do Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pro údajné systematické obcházení zákonů. Na přetřes přišly hlavně souvislosti s vlivem reklamních panelů bez ochranných svodidel na bezpečnost provozu. Požadovaná hlava šéfa ŘSD Petra Laušmana sice nakonec zhruba do měsíce skutečně padla, evidentně však v důsledku zcela jiných kauz.

Inovační radovánky

Zejména poslední půlrok přinesl explozi inovačních prvků v reklamním mobiliáři. Své vizitky v podobě zabudovaných 3D i připevněných efektů v rámci formátu CLV zanechaly např. Nike, Kenvelo, Pojišťovna Kooperativa či Finlandia vodka. Potěšitelné je, že provozovatel mobiliáře, společnost JCDecaux, ze strategie přesvědčování zadavatelů o správnosti této cesty nehodlá slevit ani napříště (viz rozhovor s marketing managerem JCD Janem Kábrtem). Jiskra inovačního nadšení současně přeskočila i na druhého citylightového obra, euroAWK. Vedle postupně zobrazovaného motivu pro Telefónicu O2 upoutalo na sklonku roku pozornost žluté tričko kampaně BeBe Dobré ráno (viz rozhovor se specialistou značky BeBe Petrem Ungermanem).

Přetahování o „pravou“ asociaci

Od loňského května, kdy ohlásilo start již druhé profesní sdružení v české venkovní reklamě – Česká asociace venkovní reklamy (ČAVR), se schizofrenní situace v outdoorovém asociačním dění ani přes některé náznaky dílčích posunů nijak nepohnula. Zatímco starší z obou asociací – Asociace pro venkovní reklamu (AVR) – vedle akce na podporu média (na začátku loňského roku – viz předchozí přílohy) uspořádala především konferenci „Quo vadis outdoor?“, s účastí zahraničních řečníků a prezentací alternativní cesty měření efektivity venkovní reklamy, ČAVR se věnovala budování svých struktur (komise, nábor členů) a finální podobě výzkumu Outdoor Media Projekt vzhledem k jeho lednovému spuštění.


 


p04obr_incredibles6x3.jpg

6×3 V AKCI. Zahraniční příklady názorně dokládají, že jednotlivé outdoorové reklamní nosiče zdaleka nemusí fungovat izolovaně.


 


p04obr_dálnice.jpg

VYDRŽĺ? Reklama u hlavních silničních tahů byla v průběhu minulého roku terčem opakovaných ataků.


p04obr_inovace.jpg


DALŠĺ ROZMĚR CLV. Výrazně zvýšený počet inovací na citylightech byl jedním z průvodních znaků minulého roku. Opepřit outdoorovou kampaň něčím speciálním – to je přesně parketa pro CLV.


p04obr_logoCAVR.jpg


NAJDOU SHODU? Také rok 2007 bohužel zatím vypadá na pokračování seriálu o nejednotné řeči rozhodujících subjektů české venkovní reklamy. Nebo se nakonec všichni sejdou v jedné asociaci?

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.