POP: konečně ne jen cena?

26. 2. 2007 00:02

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Agentura roku: porota za vášnivé diskuse vybírala odpovědnou agenturu

Již třetí zasedání poroty v rámci Agentury roku, kterou pořádá týdeník Marketing & Media, mělo za úkol vybrat odpovědnou agenturu. Odborným garantem této kategorie je Asociace společenské odpovědnosti.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

TITULEK50: POP: konečně ne jen cena?

Zmíněné tři mantinely dále formují trh běžných POP (Nemáme na mysli POP, které se mají stoprocentně vyjímat a u nichž se od prvopočátku předpokládají vyšší investice do materiálů, přípravků, doprovodné elektroniky atd.). Cena jako jeden z hlavních faktorů je poměrně zásadní u běžných POP (prodejní stojany, lišty, stojánky na letáky aj.). Počítá se s ní u nově vznikajících společností, společností, které tuto formu podpory prodeje dosud nevyužívaly a u společností, které předpokládají výrobu větší série. Současný trh již samozřejmě není pouze o ceně. Jako výrobci známe materiálové možnosti a již od počátku dokážeme zadavateli doporučit materiály a technologie odrážející v sobě samozřejmě cenové diference jednotlivých provedení.

MEZITITULEK: Šetřit se nevyplatí

„Úspora na počátku odráží vyšší náklady v průběhu!!!“ Řada produktů se vyrábí s nutností jednoduché manipulace pro merchan-disingový team zadavatele a možností rebrandingu. Jednoduchá manipulace znamená rozebiratelnost, uskladnění do tašek, nízkou váhu, vyšší dobu životnosti, nastavitelnost, stavitelnost z x komponentů aj. Rebranding zahrnuje kombinace samotného obrandování, volby změny brandingu, využití pouze jeho části, nízkou cenu, množství tvarů, flexibilitu změny designu atd. Vzhledem k těmto požadavkům není možné volit na počátku materiály s menší pevností, životností, možností poškození, nemodulárního systému a podobně. Pokud chce daná společnost ušetřit a mít např. stojan, který skutečně na trhu vydrží několik let a je možné jej levně rebrandovat různými způsoby, je nutné, aby na počátku investovala vyšší finanční částku.

MEZITITULEK: Budgety mohou být překážkou

Orientace na cenu zadavatelem není nejideálnější. Již dlouho se potýkáme s kompromisem ceny vs. technické provedení. Bohužel řada společností si na počátku naplánuje marketingové budgety a s obchodním oddělením si odsouhlasí počty kusů. Při určování budgetů většinou vychází z cen minulých let či produktů, vyrobených zcela jinými technologiemi a v jiných nákladech. Dalším problémem jsou nadnárodní společnosti, které většinou využívaly zahraničních POP. Ceny, za které tyto produkty nakupovaly, byly extrémně stlačeny kvůli několika tisícové výrobě a volbě technologií, které není možné využít v případě, že chtějí lokálně vyrobit pouze stovky kusů. Vzhledem k tomu, že některé ze společností si takto vlastní budgety naplánovaly na počátku, již máme určený první a většinou hlavní mantinel pro další zpracování. I přesto designer vytvoří několik alternativ samotného POS. Zadavatel pak má možnost se rozhodnout, zda bude postupovat dle jeho plánu, nebo naopak např. vyrobí menší počet kusů za vyšší cenu, ale s jedinečným designem.

MEZITITULEK: Co se líbí, prodává

Trendem posledních několika let je vyjímečný design. I společnosti, které POS doposud podceňovaly či nevyužívaly, si dnes uvědomují, že pokud chtějí být vidět na trhu, je nutné se zviditelnit právě vhodným POS prostředkem. Užití již standardních či fádních produktů podpory prodeje vede sice ke krátkodobému splnění jejich cíle (např. navýšení obratu), nicméně s dlouhodobého hlediska není ideální. Důvodů je hned několik. Např. prodejní stojan, u něhož nebyly dodrženy kvóty stanovené samotným prodejcem a který je větší, s sebou nese více zboží.

Většinou pohled zákazníka na tento stojan min. v 30 % znamená koupi produktu na něm prezentovaného. Samozřejmě koupě souvisí s vystavením stojanu, jeho jedinečným a na první pohled zaujímajícím brandingem, domluvou – aby v jeho okolí nebyl konkurenční stojan, a podobně. Všechny POP v sobě budou odrážet prvotní 3 faktory. Postupem času se však design a technologické provedení dostávají do popředí. Díky menším množstvím jednotlivých typů podlinkových produktů je možné se více zaměřit právě na tyto dva poslední faktory. Výhodou pro zadavatele je pak ojedinělost a následná známost produktu či značky. Rovněž také platí „co se líbí, to prodává“.

Autor je business managerem společnosti Dago A.P.C.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení