Lesy ČR: truchlivá budoucnost?

12. 2. 2007 00:02

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

TV Nova je průkopníkem nových trendů

TV Nova mění přístup k audiovizuální produkci. Zelené natáčení se stává standardem přinášejícím ekologické inovace.

Reklama
SDG

23_Babka_0030.jpgTaké jste si všimli masivní billboardové kampaně státního podniku Lesy ČR se sdělením „Sázíme na budoucnost“? To vypadá dobře: státní podnik nejen kácí a těží, ale i sází…
Titulek zní dobře, ale co je na obrázku? Žádný užitečný strom, jakým je buk nebo jedle. A to už tak dobře nevypadá. Troufám si tipnout, že drtivá většina pozorujících ani neví, že to není smrk, ale podobný jehličnan jménem doublavka. Ale je to jedno, smrk nebo doublavka – tahle reklama prostě příliš optimistickou vizi nepřináší. Proč?

Všude samý smrk
Naše lesy nejsou zdravé a funkční. Jděte se podívat do lesa. Co uvidíte? Všude samý smrk. V čerstvě vysazených školkách najdete celé šiky smrčků vysázených přesně v odstupech, hezky v řadě, řada za řadou… No ano, smrk a podobné jehličnany jsou jasný zisk už po několik desítek let. Zisk možná pro Lesy ČR, nikoli pro nás a naše životní prostředí.
Kdysi 55 % přirozeného lesa zabíraly bukové a jedlové porosty. Dnes je to jen málo přes 6 %. Úbytek na úkor smrku. Již na sklonku 19. a začátkem 20. století postihly naše území obrovské lesní kalamity, jako důsledek zalesnění umělými monokulturami po vykácení původního lesa, který putoval do pecí sklářských hutí (například v Krkonoších a na Krušnohorsku). V současné době je více než 60 % našich lesů poškozeno imisemi a přibližně 80 % jehličnatých a 50 % listnatých stromů vykazuje známky zhoršeného stavu. A Lesy ČR dál sází smrky a jehličnany. Každoročně jsou naše lesy ničeny vichřicemi. Proč jsou následky tak katastrofální? Protože jsou všude mělce zakořeněné smrkové monokultury. Když les není promíšen stabilnějšími stromy, snadno padne při vichřici. Lesy ČR dál sází smrky.
Zaráží mě, že si Lesy ČR troufají předložit lidem sdělení „Sázíme na budoucnost“ ve spojení s fotografií doublavky, kterou stejně většina lidí zamění za smrk. Pod kampaní „Sázíme na budoucnost“ bych si představil jako hlavní visuál spíše listnáč, nejlépe buk – znamení zdravosti a síly. V komunikačním mixu bych ordinoval PR články o tom, že nesázíme monokultury, jako tomu bylo do nedávné minulosti (pokud by to však byla pravda), nýbrž že se snažíme o návrat k původnímu lesu, který tvoří především jedle a buky. Na speciálním portálu (blog nebo komunity) bych vyvolal diskuzi o nutnosti tohoto počínání, napadá mě pěkná, nenáročná hra v rámci tohoto portálu – vysazování buků a jedlí – nebo dlouhodobější hra – péče o les a jeho zdraví… V rámci eventů a kooperace pak rozdávání semínek k setbě stromků, výzvy k akcím – jako byla například nedávná, poměrně masivní výzva k výsadbě ohrožených jilmů… Tuto úlohu v naší společnosti však zatím plní jen občanská a nezisková sdružení – Lesy ČR zatím chtějí jen těžit.
Už to tak vypadá, že Lesy ČR sází spíše na budoucnost plnou polomů, povodní a pohrom. Docela pozitivní a perspektivní vize, zvláště když si uvědomíme, že chtě nechtě Lesy ČR mají lístek na tuto podívanou pro nás všechny.

ředitel reklamní agentury Advertising Garden / MBAC

23_Lesy_BB.jpg

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Vítězné konfety se po roce opět snášejí na hlavy zástupců McCann Prague. Ti podruhé za sebou ovládli hlavní kategorii soutěže Agentura roku a celkem si ze slavnostního večera odnášejí šest trofejí. Nezávislou agenturou je Boomerang Communication, Nejlepším marketérem Kateřina Harris z řetězce Albert.

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.