Které potraviny a nápoje jsou nejžádanější?
Vyplývá to z poslední studie The What’s Hot Around the Globe – Insights on Growth in Food & Beverage Products, kterou vytvořila společnost ACNielsen Globální služby, operující složka The Nielsen Company. Nejnovější studie zkoumala 66 trhů na celém světě a přes 100 kategorií v časovém horizontu od poloviny roku 2005 do poloviny roku 2006. Těchto 66 trhů obsahovalo více než 90 % světového reálného HDP a přes 75 % světové populace. Trhy byly seskupeny do pěti regionálních oblastí (podle velikosti trhu): Evropa, Severní Amerika, Asie a Oceánie, Latinská Amerika a rozvojové trhy. Předešlé studie se zaměřovaly na výrobky pro domácnosti, privátní značky a produkty osobní péče.
Report probíhal v obchodech s potravinami, v drogériích a velkoobchodech a byly vyloučeny kiosky nebo nákupní automaty.
První byl jogurt
V porovnání s rokem 2005 rostlo tempem převyšujícím 10 % celkově devět produktových kategorií, přičemž jogurtové nápoje byly nejrychleji rostoucí kategorie. U šesti z devíti kategorií celkové globální prodeje přesahovaly více než 1 bilion USD.
Tři kategorie mezi 100 mil. USD a 1 bil. USD také vykázaly růst rychlejší než 10 %. Obecně, globální celkový růst zahrnující všechny potravinářské a nápojové kategorie zahrnuté do studie byl 4 %.
Jogurtové nápoje, číslo jedna v rostoucích kategoriích, vykazují rok od roku růst ve 40 ze 45 trhů, kde proběhla studie a na 29 těchto trzích rozptýlených po světě vzrostly o více než 10 %. Nejrychleji rostly v Číně (49 %), na trzích v Řecku, Rumunsku, Finsku a Itálii vzrostly jogurtové nápoje o více než 40 %. Na proti tomu ve Spojených státech vzrostla tato kategorie pouze o 5 %.
Ostatní mléčné nápoje (zahrnující také ovocné mléko a nápoje na bázi kefíru) celosvětově zaznamenaly rovněž prudký růst, a to na 32 trzích z celkových 42, kde proběhla studie. Na většině z těchto 32 trhů byl růst nad 10 %.
Zvýšené spotřebě těchto nápojových kategorií pomohl mnohdy marketing, když jogurtové a mléčné nápoje získaly označení “vhodné pro děti”, protože zdravotní benefity (v případě jogurtů aktivní kultury) oslovují rodiče. Na trzích, jako jsou Španělsko, Izrael a Velká Británie, byly jogurtové nápoje a pro-biotické jogurty v místech prodeje postaveny na pozicích jako “velmi zdravé”, což také přispělo k rychlému růstu těchto kategorií.
Čerstvost byl hlavní ukazatel pro spotřebitele
Z devíti top kategorií byly čtyři uvedeny jako čerstvé – ryby a mořské plody, hotové saláty, polévky a bylinky/koření. Mnoho z těchto kategorií rostlo díky novinkám, které byly uvedeny na trh a také zásluhou většího prostoru věnovaného sekci čerstvých chlazených potravin v obchodech. V porovnání s mraženými a trvanlivými variantami od uvedených kategorií vykazovaly pomalejší růst než jejich čerstvé protějšky, a v případě polévek vykazovaly dokonce pokles.
Právě privátní značky řetězců jsou velmi často produkty z těchto čerstvých kategorií. Když se podíváme na top 10 privátních značek podle podílu, devět z deseti spadá do “čerstvých” kategorií, kdy pět roste rychleji než značkové produkty ve stejné kategorii.
Pohodlnost v použití také podporuje rychlý růst
Ostatní produktové kategorie, které vykazují rychlý růst, byly z těch, jež umožňují spotřebitelům “pohodlnější život.” Hotové saláty, dětská výživa a připravené mražené masové výrobky. Všechny byly mezi rychle rostoucími kategoriemi a obsahovaly přínos pro pohodlnější spotřebu.
Například v Číně dětská výživa a kojenecká mléka rychle rostly, protože byly prezentovány a propagovány jako produkty, které usnadní mladým rodinám péči o děti. V Maďarsku zaznamenala růst dětská strava s masovou složkou a hotová dětská výživa ve skleničkách byla hlavním tahounem růstu v České republice a na Slovensku.
Tabulky