Hrozí zhroucení trhu s DVD přílohami?

19. 2. 2007 00:02

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

22obr_litv_k.jpgNaše vydavatelství se aktivně prostřednictvím cenové politiky titulů DVDMAG a Stereo & Video s DVD podílelo na snižování průměrné ceny filmových nosičů s DVD, s cílem přiblížit zajímavé tituly čtenářům, ale samozřejmě i navýšit náklad našich titulů a posílit jejich pozici na trhu. I naším přičiněním se prodejny tisku proměňují na prodejny periodického tisku a DVD nosičů, což ještě podtrhují deníkářské nabídky DVD za cenu levnější, než je jejich denní půjčovné. Vydavatelé, distributoři a inzertní trh ovšem mají oprávněné obavy z toho, jak se situace vyvine.
Evropou totiž obchází strašidlo Polska, strašidlo nechvalně proslulého kolapsu trhu s DVD. Polští distributoři a vydavatelé periodik, ale i výrobci zboží nejrůznějšího sortimentu, vsadili na filmové příbaly jako na cestu k zatraktivnění své nabídky. Prvním varovným znamením se pak staly odpadkové koše kolem trafik, plné nepřečtených tiskovin: kupce zkrátka zajímal pouze přiložený film a časopis, jehož byl „bonusovou přílohou“, vnímali pouze jako nutné zlo. V současnosti už dokonce nemá v Polsku standardní distribuce vůbec šanci – než by si Jacek koupil nového Harryho Pottera, počká si raději pár měsíců, až ho dostane zadarmo s pracím práškem.

Malý trh je pojistkou
Odhaduji, že do tohoto stavu se náš trh nedostane, nehrozí nám dokonce ani zmíněná první fáze. Jednak je tu odstrašující příklad Polska, které je mementem pro majitele licenčních práv k filmům, k nimž hovoří jasnou řečí: „Kdo chtěl víc, neměl nic!“. Druhým a ještě podstatnějším faktorem je velikost našeho trhu. Na jeho omezení často žehráme zejména my, vydavatelé specializovaných titulů, v případě prodeje DVD titulů ovšem bude paradoxně pojistkou před přesycením nabídky a tím pádem i před zhroucením trhu.
Všimněme si už jen samotné obchodní politiky deníkářů. Pokud se nemýlím, pouze dvakrát vyšlo DVD s filmem jako neprodejná příloha deníku. Pak si v Mafře očividně vzali ponaučení z distribuce titulu Samotáři a rozhodli se pro příště řešit DVD přílohy jiným způsobem – a to tak, že přílohami přestanou být. U deníkářských titulů se tak už jedná pouze o jiný způsob distribuce standardních DVD titulů, včetně daňových konsekvencí. A tak zatímco v Británii jsou dévédéčka stále hlavně prostředkem navýšení prodejů a čtenosti víkendových vydání deníků, u nás jde čistě o prodej filmu, který jen využívá deníků jako marketingového média. Přibalit DVD k celému vydání a zvýšit cenu se všichni obávají, protože se dá očekávat razantní pokles prodejů – pokud Čech nechce vidět Samotáře, nedá za ně ani pět korun navíc a radši si koupí jiný deník.

Distribuce filmových DVD je nedostačující
Počáteční úspěchy DVD za 40 Kč jsou ohromující, zanedlouho ale přestanou být k mání licence skutečně atraktivních filmů. Tím pádem ani nebude únosné investovat do masové mediální podpory jejich uvedení na trh a zpětně o to víc klesnou prodeje. Velcí filmoví distributoři si cenovou politiku svých titulů dobře hlídají a kobercové nálety systematicky podporovat nebudou. Ostatní DVD tituly tak nejprve budou k dostání za tři čtyři stovky v běžné distribuci, následně za zhruba třetinovou cenu jako příbal specializovaných časopisů a až pak dorazí do nejlevnější, deníkové kategorie. Nejdražší, běžná distribuce bude vždycky dávat zákazníkům nejširší výběr, nezávislý na čase, časopisecká nabídka už bude omezená časově i obsahově a nejužší a nejkratší dobu trvající bude nejlevnější nabídka deníkářská. Což dává smysl, odpovídajícím způsobem tak budou osloveny všechny potenciální cílové skupiny.
Závěrem je třeba si uvědomit, že tento komentář se spíše než trhu s periodiky týká trhu s filmovými DVD nosiči. Jejich standardní distribuce je zásadním způsobem nedostačující – srovnejte počet prodejních míst knižních titulů a filmových DVD ve vašem okolí. Bylo by vhodné, aby na tuto skutečnost zareagovali i prodejci periodik a zkultivovali prodej DVD nosičů, jenž dozajista patří mezi jejich hlavní zdroje příjmu. Stávající haldy tiskovin s DVD přílohami jsou nedůstojné, neekonomické a zbytečně devalvují hodnotu nabízeného zboží.

ředitel Trade & Leisure Publications

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.