Fedok, Čiro Tour a jim podobní
Nechal jsem si zaslat měsíční monitoring reklam cestovních kanceláří. Prolistoval dost časopisů. Takže si troufám tvrdit, že co vidíte na této stránce, je objektivní vzorek.
Stejnost obrazová
Osm z deseti zdejších cestovek používá na inzerátu “fotku z dovolené”. Budiž, i když existují i jiné způsoby. Musí mít ale většina fotek stejnou estetiku špatných fotobankových pohlednic? Tedy – nic proti fotobankám. Tím spíš, že tam lze nalézt záběry mnohem hezčí. Proč pak musí být většina fotek tak “mainstreamově” barevných a rozzářených?
Nenadchly by víc potenciálních rekreantů, byly-li by okolorované do zajímavého tónu, jaký si turista na svém digi-foťáčku neudělá? A proč nemůže chudák fotka trochu vyniknout? Musí být modrý oceán utopen v moři textu nejrůznějších fontů a velikostí?
Stejnost textů
Je funkční zaplavit stránku inzerátu a někdy i billboardu katalogovým soupisem destinací, dní a cen? Je to pak ještě inzerát, nebo už leták, jaký by vám měli dát až na pobočce? Navíc, hodně lidí už dnes stejně srovnává ceny na webu, neměl by tedy inzerát spíš nadchnout a vytvořit aspoň trochu preferenci pro značku? A když mluvíme o textech, co vlastně většina inzerátů potenciálním zákazníkům říká? Že mají hodně dovolených za různé ceny?
Proč se jednotlivé cestovky (s čestnou výjimkou Fischeru – specialisty na moře) tak málo diferencují? Incentive 11 % či 13 % či 14% slevy při včasné rezervaci nepovažuji za diferenciaci, spíš na-opak. Proč se nesnaží o sobě něco říci? Třeba “jsem pro mladé, rozumím, že chtějí od dovolené něco jiného než důchodci a rodiny s dětmi” nebo “nikdo vám neukáže Asii tak jako my”. Protože by si tím omezily klientelu? Jsem si jistý, že na všechny ty otázky existují pádné odpovědi z praxe. Ale taky vím, že se to dá dělat jinak.
Jde to jinak?
Jen pár inzerátů, které mě oslovily víc než cokoli na českém trhu. Fotka letištního parkoviště, na němž navrátilec z dovolené evidentně tápe, kde zaparkoval svůj vůz. K tomu logo a text: “Zatraceně dobrá dovolená.” Fotka londýnského holuba s headlinem “Vyskytují se ve světle šedé, tmavě šedé, středně šedé či popelavě šedé”. Pod tím drobným písmem: “Britská zvířata jsou na prd – pojeďte s námi na safari.” Slavná kampaň tour operátora Club 18-30, jenž zjistil, že mladí v tomhle věku jezdí na dovolenou pro techtle mechtle s druhým pohlavím. A dělal kampaň o sexu, nikoli o moři! Nebo jiná kampaň, kde message byla: “Zdálky všechno vypadá jinak.” Ano! Jak relevantní k dovolené. Proč někdo z tuzemských cestovkářů aspoň nezkusí prodat pocit z dovolené podobně?
kreativní ředitel
Fabrika