Co čeká venkovní reklamu?
1. Jaké nové možnosti a technologie podle vás letos obohatí český trh venkovní reklamy? Jak chce tento deficit pokrýt konkrétně vaše společnost?
2. O získání kterých nových zadavatelů reklamy (z jakých oblastí) budete usilovat?
3. Jakou budoucnost dáváte možnosti online rezervace ploch? Jan Kábrt
marketing manager
JCDecaux
1. Technologických postupů a novinek v oblasti venkovní reklamy již dnes existuje celá řada a domníváme se, že společnost JCDecaux je jedním ze světových lídrů v této oblasti. Jsme již dnes schopni uspokojit požadavky našich klientů na netradiční technologická řešení, speciálním tiskem počínaje a bezdrátovými technologiemi či bluetooth technologiemi konče. Aplikace těchto technologií na českém trhu se samozřejmě odvíjí od konkrétních požadavků zadavatelů.
2. Na tuto otázku neexistuje konkrétní odpověď. Známe na trhu zadavatele reklamy, kteří v současné době buď nevyvíjí aktivity v oblasti out-of-home či nevyužívají portfolia skupiny JCDecaux, a ty bychom samozřejmě rádi oslovili a naše služby jim nabídli.
3. V této chvíli o podobné možnosti neuvažujeme. Online rezervace si teoreticky dokážeme představit jako podporu prodeje jednotlivých ploch. Domníváme se však, že trh se bude spíše přiklánět k prodeji ploch po sítích.
Kamila Mortimer
managing director
outdoor akzent
1. Stále si myslím, že budoucnost spočívá v moderních dynamických osvětlených nosičích. Ať již se jedná o zařízení typu scroll nebo prizma a především velkoformáty – megaboardy přes 20 m2 a více. Nejdůležitější je vybrat správnou lokalitu, ale zde se samozřejmě naráží hlavně na odpor a nepochopení ze strany úřadů. Naše společnost má na tento rok naplánováno několik zajímavých projektů, ale vše záleží jen na zmíněné vůli úřadů.
2. Usilujeme o všechny typy zadavatelů, chceme se také více zaměřit na FMCG klienty. Na okolních trzích včetně německého a rakouského tito zadavatelé používají outdoor velmi často a pro velké kampaně. Na našem trhu bohužel nechápu nechuť těchto firem investovat do osvědčeného média.
3. Naše firma má velmi dobrou pověst převážně díky vynikajícímu zákaznickému servisu, profesionalitě, flexibilitě a rychlosti práce našeho obchodního oddělení. Nechceme tedy nahrazovat naši výhodu neosobním on-line systémem. Věřím, že pro náš business je každodenní kontakt s klientem, poradenství a flexibilita ta nejlepší přidaná hodnota.
Filip Kec
sales director
News Outdoor ČR
1. Spíš než nedostatek nových technologií trápí v současnosti český outdoorový trh stále nízká kvalita ploch a bohužel, až na světlé výjimky, také špatná kreativa kampaní. I v letošním roce se budeme snažit bojovat s těmito problémy. Na jedné straně zkvalitňováním ploch – na místech, kde to půjde, plochy přestavíme na nový, mnohem kvalitnější formát 6×3, na druhé straně pak osvětou u klientů a agentur – doporučování, prezentace o kreativě, příklady z našich sesterských zahraničních firem atd.
2. Mnoho zadavatelů, kteří v zahraničí běžně a ve velkém outdoor využívají, u nás zatím cestu k outdooru nenašlo vůbec nebo jen v malé míře. Například v Anglii je největším zadavatelem ve venkovní reklamě s velkým náskokem kategorie Zábava a média (téměř 20 % výdajů), následovaná trojicí Finance, Auto-moto a Jídlo (každá cca 10 % výdajů), zatímco našemu trhu naprosto dominuje kategorie Telekomunikace. Určitě se budeme pokoušet získat pro outdoor nové klienty, ale vzhledem k výše uvedeným bolístkám českého outdooru je to složitý a zdlouhavý proces.
3. Věřím, že do určité míry tu prostor pro on-line prodeje existuje. Dokonce chceme v blízké době spustit na našem webu aplikaci, která umožní nákup našich ploch v režimu last minute. Uvidíme, jaké budou reakce na trhu a jaké další možnosti se objeví. Např. v naší společnosti v Rusku s tímto způsobem prodeje začali před několika lety a dnes takto velmi úspěšně realizují veškeré prodeje 30 a méně dní před kampaní.
Alexandr Křížek
jednatel
Railreklam
1. Nic převratného nečekáme, jelikož ani ve světě se nic převratného neděje. Elektronický papír se rozvíjí zatím pomalu a také cena ještě nedosáhla úrovně stravitelné pro náš trh. My si hledíme svého, snažíme se co nejlépe poznat naši cílovou skupinu cestujících vlakem a co nejlépe ji pokrýt reklamními plochami. Pro letošek zůstaneme u klasických plakátů a samolepek a přidáme k tomu sem tam nějakou obrazovku.
2. Oblast služeb a volného času je stále ještě nedostatečně využita. Také bychom rádi přivítali zpět některé staronové inzerenty, kteří dali outdooru vale a přešli k televizi. Ale to je spíš otázka toho, co bychom si přáli. Chybí nám k tomu řádný a moderní výzkum a také shoda outdoorové komunity na společných zájmech.
3. Marginální.
Monika Jarolímková
obchodní ředitelka
A.C.E. Media
1. Je patrné, že do obliby se dostává digitalizace a pohyb a s ní související změny i ve outdooru. Tento trend bude jistě pokračovat i do budoucna. V této souvislosti je také třeba rozlišovat, které nové technologie znamenají navýšení produkčních nákladů i pro klienta, a které ne. Tento aspekt bude mít jistě vliv na oblíbenost toho či onoho nápadu.
2. Pokusíme se do venkovní reklamy přivést klienty také z oborů, kde OHH inzerce ještě není moc běžná.
Markéta Kubálková
executive director
Confidence Media
1. Už ve druhé polovině loňského roku přišel na trh nový formát společnosti News Outdoor. Myslím, že rozvoj podobných projektů bude i v tomto roce pokračovat. I přes obecný pocit, že na poli venkovní reklamy už není neobjevený a přitom atraktivní prostor pro umístění nosičů, opak je pravdou. Připomenu třeba transparenty provozované společností Bigmedia, natažené přes ulici Sokolská v Praze či outbannery umístěné na veřejném osvětlení ve středním pásu pražské Jižní spojky a jiných městských rychlostních komunikací. Ještě před časem by to byly projekty bez šance na legální realizaci, dnes jsou zde a jsou žádané. Přesně na těchto příkladech lze vidět, kdo se bude nej-více podílet na rozvoji outdooru. Jsou to velké firmy s potřebným kapitálem a dynamikou – News Outdoor, Bigmedia, outdoor akzent, JCDecaux, euroAWK…
2. Určitě se to týká firem nabízejících luxusní produkty, které dosud venkovní reklamu odmítaly jako podřadné a méně kvalitní médium. Dnes outdoor nabízí i exkluzivní reklamní nosiče, které mohou naopak přidat těmto produktům na lesku.
3. Obávám se, že reklamních nosičů je pro tento projekt příliš velké množství a jejich kvalita a cílení velmi různorodé. Navíc v ČR existuje téměř 100 dodavatelů – od velkých nadnárodních společností po malé regionální firmy a jejich další nárůst není ničím regulován. Představa, že by se do podobného projektu zapojili všichni, je podle mého názoru nereálná. Rozhodně je to ale z hlediska práce mediální agentury představa hezká.