Byla by chyba toho nevyužít
A je to černé na bílém. Přestože se všichni tzv. odborníci a tzv. mediální a marketingoví poradci shodují na tom, že tištěná média čeká s příchodem internetu těžká doba, aktuální výsledky Media Projektu tomu nenasvědčují, ba právě naopak. V době, kdy český web hlásí rekordní čísla o návštěvnosti, tak souběžně pokračují zlaté časy tištěných médií. A to hovoříme pouze o titulech, které jsou v Media Projektu zařazené, a vynecháváme fakt, že vedle toho jsou k dispozici i zdarma distribuované deníky. Pro tištěná média je to, spolu s nárůstem čtenářů časopisů, nesporně hodně dobrá zpráva, kterou by byl hřích nevyužít.
Reklama je slovy Leo Burnetta schopností vnímat a interpretovat. O pár let později pak Naomi Kleinová, mimo jiné i autorka knihy No Logo, ještě napsala větu, že reklama je povolání, kde lidé manipulují se symboly. A přesně tato dvě slova by si dnes měla vzít k srdci UVDT a měla by něco udělat pro podporu tištěných médií v očích spotřebitelů, zadavatelů inzerce a samozřejmě i agentur. I když jsou dnes čísla optimistická, tak nikdo soudný nestojí o nálepku vymírajícího dinosaura, a ať chceme nebo ne, tak právě tento příznak lidé z internetu tištěným médiím přisuzují (sic, často patří do stejné vydavatelské skupiny).
Každopádně výsledek je to zajímavý. A to hlavně proto, že by bylo zajímavé se podívat detailněji na data ze sociologie a ekonomie běžného dne. Ty vychází z toho, že každý člověk má k dispozici pouze 24 hodin denně, a do nich rozděluje jednotlivé činnosti. A celkem logicky, pokud jedna činnost získává, tak druhá ztrácí. Která to asi je tentokrát?
Ostatně k internetu se celkem zajímavě vyjádřil na začátku roku i zakladatel sítě WPP Martin Sorell. Nejdříve v rozhovoru uvedl, že pro komunikační agentury této sítě je internet důležitý prvek, který přináší meziročně mimořádné nárůsty, ale zároveň si neodpustil zajímavou poznámku, když uvedl: “Internet je socialistické médium se vším všudy. Velká očekávání, rychlý růst, společné vlastnictví, téměř žádné dodržování zákonů a vše zadarmo, včetně zpráv. Pak se nemůže nikdo divit, že to jako byznys snadno krachuje.” A pak že se už od tohoto muže ničeho zajímavého nedočkáme.
šéfredaktor