Budoucnost reklamy je v …
Mluvíme-li o technologickém vývoji, dá se odpověď na tuto otázku shrnout do dvou slov: nikdo neví. Nikdo neví, co bude za rok, natož za pět let.
Technologický vývoj se natolik zrychluje, že ke změnám už dochází prakticky kontinuálně. Když si porovnáme, jaké byly standardy jen o generaci před námi, jaké byly před patnácti lety a co všechno neexistovalo či nefungovalo před pouhými pěti lety, je vývoj neuvěřitelný. Obzvláště v oblasti počítačových technologií a mobilní komunikace. Rychlý internet umožnil totální přestavbu obsahu internetu a vytvoření onoho tolikrát probíraného “internetu druhé generace”, se svým laptopem už dnes opravdu můžete být připojeni prakticky kdekoli a kdykoli, ve svém mobilu máte v zásadě další minipočítač, jehož obsah může být s vaším počítačem propojen a synchronizován. Při propojování technologií už nepotřebujete žádné dráty a například i některé dobíječky automaticky dobíjejí, pokud se dostanou do určité vzdálenosti od elektrické zásuvky. Jak je to možné, bůh suď. Jak pravil sir Arthur C. Clarke již někdy před padesáti lety: Čím je technologie vyspělejší, tím více se její fungování blíží magii. A co lidé?
Co bylo před dvěma sty lety?
Lidé jsou stále stejní. Mají stále stejné problémy, stejná přání, stále stejně se bojí a stejně milují. Pro stejné věci pláčou a stejným věcem se smějí. I za pět let budou stejní. Evoluce lidského druhu probíhá po úplně jiné časové ose a změny jsou neznatelné. Lidé jsou stejní jako před dvěma sty lety, odkdy se zhruba začíná datovat reklama v moderním slova smyslu. Co to znamená pro budoucnost reklamy?
Zpátky na stromy
Paradoxně to díky moderním technologiím znamená v zásadě jednu věc – návrat zpátky k samým kořenům reklamy. Ty časy, kdy jste mohli trh válcovat jednou televizní kampaní, jsou nenávratně pryč. Z hlediska historie reklamy byla sedmdesátá, osmdesátá a devadesátá léta minulého století vlastně výjimečná. Nikdy předtím se tolik lidí ve stejnou dobu nevěnovalo jednomu médiu (dokonce i stejným či podobným pořadům). A v budoucnu už nejspíše také nikdy k ničemu podobnému nedojde.
Opět je třeba si hledat cestičky, jak každý jednotlivý reklamní vzkaz dostat co nejlépe ke každému jednotlivému potenciálnímu příjemci. Zákazník se opět stává pánem, a nikoli ubohou obětí, určenou k vymývání mozku. Zákazník má opět na výběr (a teď více než kdy jindy), a pokud ho chceme pomocí reklamy informovat, musíme mu nabídnout takovou informaci, která má pro něj nějakou skutečnou hodnotu.
Reklama se jen vrací tam, kde byla vždycky: je to nejen nástroj pro zadavatele, ale zároveň i služba pro zákazníka. Jeden informuje, druhý je informován. A reklama musí být výhodná pro obě strany. Jinak se nám na ni naši milí zákazníci vykašlou.
kreativní ředitel Mark/BBDO