Británie se ptá, proč klesá zájem o nedělníky
Neděle je v Británii tradičně velmi silným dnem pro prodej deníků. V nabídce je hned 11 titulů, převážně bulvárních, ale také tzv. seriózní deníky na něm mají podstatné zastoupení. V loňském prosinci však v meziročním srovnání poklesly prodané náklady všech nedělníků s výjimkou titulů Mail on Sunday, The Observer a Sunday Telegraph. Znatelnějším poklesem prodaného nákladu přitom procházejí hlavně bulvární nedělníky: Sunday Sport (-26,3 %), The People (-13,5 %) a Sunday Mirror (-12,6 %).
Důvody sníženého zájmu o nákup bulvárních nedělníků se přičítají zejména rozšiřujícím se internetovým stránkám s tematikou společenských klepů. Čtenáře ale mohou také odlákávat společenské týdeníky jako OK! nebo Heat.
Na druhou stranu lepší výsledky bulvárního Mail on Sunday, jehož náklad představuje 2,25 mil. výtisků, a seriózního Observeru naznačují, že by bylo předčasné odepisovat celý trh a potažmo tradiční britský zvyk četby nedělních novin.
Kdo je na vině?
Pozvolný pokles nedělního trhu byl sice v předcházejících pěti letech kontinuální, v posledním roce se však prodeje u nedělníků snížily zřetelněji než u denního tisku. Může to souviset také s tím, že sobotní trh expanduje, a vytváří tak tlak na nedělní prodej. “Došlo k poklesu čtenářů, kteří by si kupovali více nedělních titulů najednou,” vysvětluje Jim Bilton ze společnosti Wessenden Marketing, která se zabývá výzkumem trhu.
Dalším významným vlivem, který se projevuje nižšími prodeji než v předešlém roce, může být větší citlivost na cenu ze strany čtenářů než dosud. Pozorovatelé se například domnívají, že zvýšení prodejní ceny Sunday Times o 20 pencí v loňském září, kvůli kterému přesahuje cena novin 2 libry, bylo jedním z faktorů, který měl za následek celkový pokles prodeje o 7,6 %.
V neposlední řadě se mění také životní styl. Přibližně třetina všech fotbalových zápasů se odehrává už v sobotu a hodně Britů se první víkendový den věnuje nákupům. Volnočasové aktivity se tak přesunuly výhradně na neděli. Na jiné aktivity, včetně čtení novin, tak zbývá méně času.
Na druhou stranu nedělníky nevěnují takové marketingové rozpočty na podporu svých titulů jako deníky. A konečně zaznívají také štiplavé poznámky, že nedělníky už nejsou tak dobré, jak bývaly.
Zpracováno podle časopisu Marketing