UPC a O2 soupeří o domácnosti
Přes kabel už volá více než šestadvacet tisíc domácností
Firmy vidí budoucnost v propojování služeb
Na českém telekomunikačním trhu se rozhořel nový boj – o domácnosti. Po mobilních operátorech se do sebe pustily UPC a Telefónica O2. Sázejí přitom na hlavní zbraně toho druhého.
Zatímco fúzující provozovatelé kabelové televize UPC a Karneval podle zjištění HN už nalákali přes 26 tisíc zájemců o volání přes své sítě, Telefónica O2 do konce roku zavedla svoji internetovou televizi do téměř 18 tisíc domácností.
“Vánoční nabídka O2 TV byla velmi úspěšná,” říká Vlastimil Sršeň z české Telefóniky O2 s tím, že počet zákazníků získaných během Vánoc ještě nemá k dispozici. Firma se přesto stále potýká s odhlašováním pevných linek. Podle výsledků za třetí čtvrtletí denně odhlásí telefon asi tisíc zákazníků.
UPC láká zákazníky k telefonování po kabelu hlavně nižšími cenami. Například minuta volání ve špičce na pevnou linku stojí u UPC o čtyřicet haléřů méně než u lídra trhu. Levněji vyjde i volání na mobil, Telefónica si účtuje 6,50 koruny, kabelový operátor 4,87 koruny.
Oběma firmám ale v nabídce služeb domácnostem začaly více konkurovat i další společnosti. Internetovou televizi nabízí Volný a levnější volání například Centrum. To se spojilo se společností Skype, která nabízí levnější telefonování přímo z internetu. “Od října si Skype stáhlo čtvrt milionu lidí,” říká mluvčí Centra Miroslav Čepický.
Podobný způsob volání chystá s ICQ i Atlas, který zatím nabídl kromě známého komunikačního programu i posílání SMS na mobilní telefony. Podle dostupných zpráv spustí svou verzi internetového volání do prázdnin.
Nová firma, původní šéf
Spojované UPC a Karneval půjdou do boje s jednou značkou UPC a staronovým šéfem. Po schválení fúze antimonopolním úřadem na konci prosince je jasné, že novým šéfem spojených společností bude Václav Bartoň, dosavadní šéf UPC.
“Máme ambice se v dohledné době stát dvojkou na trhu pevných linek. Jedničku necháme Telefónice,” říká Bartoň s tím, že v boji o české domácnosti bude Telefónica jejich hlavním soupeřem. “I když ve srovnání s nimi budeme stále malý operátor. My dosáhneme společně na 1,2 milionu domácností, Telefónica O2 skoro na čtyři miliony,” dodává.
Právě televize a rychlé připojení k internetu má další pokles pevných linek zastavit. V listopadu Telefónica připojovala svojí verzí rychlého internetu 450 tisíc klientů.
Ani v internetu nezůstává nový konkurent jedničky trhu pozadu. UPC s Karnevalem už má v domácnostech přes 180 tisíc přípojek rychlého internetu.
Sázka na tři v jednom
UPC i Telefónica O2 sází v boji o zákazníky na nabídky služeb “tři v jednom”. Tím se míní telefonování, vysokorychlostní připojení k internetu a sledování placených televizních kanálů. Všechno na jednom účtu.
UPC v kompletní nabídce Telefóniku O2 dokonce o měsíc předběhla. Svou O2 TV dominantní provozovatel pevných linek spustil až po prázdninách spolu s oznámením nové značky O2.
“Budoucnost je ve spojování služeb a televize bude bitevní pole příštích let. Například v USA, Velké Británii nebo Nizozemí hraje velkou roli,” říká obchodní ředitel Karnevalu Wei-Hai Chu.
Hospodářské noviny, 4.1. 2007, autor: Zuzana Luňáková, Jan Cizner