Soud zamítl žalobu KMV kvůli reklamě na Korunní
Městský soud v Praze zamítl žalobu firmy Karlovarské minerální vody (KMV) proti tomu, že Rada pro rozhlasové a televizní vysílání zastavila řízení o pokutě firmám, které se podílely na reklamní kampani na minerální vody Korunní. Ty dodává na trh společnost Aplhaduct. Podle soudu ale KMV nebyly oprávněny žalobu podat, uvedl server Aktuálně.cz.
V reklamě na minerálku Korunní autoři varovali před nadměrným přísunem magnesia, a nepřímo tak podle KMV odkazovali na konkurenční Magnesii, již vyrábí KMV. Podle KMV šlo o klamavou, neetickou a nedovolenou srovnávací reklamu. Rada ale reklamu na Korunní zhodnotila jako nezávadnou. “Na základě předložených důkazů lze uznat reklamu za pravdivou,” uvádí se v rozhodnutí rady.
Zastavení řízení KMV označily za zmatečné a nezákonné. U soudu se svou argumentací ale firma neuspěla. Přesto se KMV rozhodly tento spor ukončit a nevyužijí možnosti obrátit se na Nejvyšší správní soud. “Karlovarské minerální vody se rozhodly v tomto konkrétním řízení dále nepokračovat,” uvedl pro deník Aktuálně.cz mediální zástupce KMV Michal Donath.
Spor mezi producenty ale nekončí. Rozhodnutí městského soudu není jediným řízením, který se o tuto reklamu vede. Případ už řešil i plzeňský krajský soud a Vrchní soud v Praze, vyjadřovala se k němu rovněž Rada pro reklamu, často s protichůdným výsledkem, uvádí Aktuálně.cz.
Soud v Plzni zakázal třemi předběžnými opatřeními vysílání reklamy na Korunní, Vrchní soud tyto opatření zrušil. Podle něj jsou spoty typickou reklamní nadsázkou, nezmiňují firmu KMV ani jejich výrobek, nehodnotí jeho vlastnosti a nevybízejí spotřebitele k výměně minerálky s vyšším obsahem hořčíku za minerálku Korunní.
Plzeňský soud tak musí spor rozhodnout znovu, na vyřešení čeká i žaloba o náhradu škody, která firmě produkující minerální vodu Korunní měla podle serveru Aktuálně.cz vzniknout z důvodů stažení reklamních spotů.
Rada pro reklamu a soudy řešily i podnět výrobce Korunní týkající se reklamy na minerálku Magnesia. Reklama na tuto vodu se sloganem Více magnesia, více hořčíku, více zdraví byla podle výrobce minerálky Korunní lživá.
Reklamní rada označila tuto reklamu za klamavou. Vrchní soud ale v listopadu 2006 podle Donatha rozhodl, že se společnost Alphaduct, která Karlovarskou korunní kyselku zastupuje, musí za svoje tvrzení o lživosti reklamy na Magnesii omluvit.
“Karlovarské minerální vody považují uveřejnění omluvy za pozitivní signál ve vývoji případu, který bude pokračovat řízením u Krajského soudu v Plzni,” řekl Aktuálně.cz Donath.
Firmy, které se přou o reklamu na Korunní a Magnesii, patří na domácím trhu mezi největší konkurenty. KMV ovládají 80 procent tuzemského trhu, vlastní většinu důležitých značek. Kromě Mattoni jsou to značky Dobrá voda, Magnesia, Aquila, třetinu vlastní i v Hanácké kyselce, v roce 2006 získaly Poděbradku.