SOS loni řešilo rekordní počet podnětů spotřebitelů

16. 1. 2007 09:01

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Lucie Mifková mění Proficio za Pickerly, kde bude řídit média

Marketingová agentura Pickerly posiluje tým o Lucii Mifkovou, která bude mít na starosti média a výzkum. Před tím působila šest a půl roku ve skupině Proficio.

Reklama
SDG

Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) v loňském roce řešilo rekordních 34 223 podnětů, kterých ve srovnání s rokem 2005 bylo více než dvojnásobné množství. Jde o nejvyšší nárůst podnětů za dobu existence SOS, které vzniklo v roce 1993, řekla mluvčí SOS Ivana Picková. V jednom kole loni byli také pracovníci České obchodní inspekce. Nejvíce řešili stížnosti týkající se reklamací.
Spotřebitelé loni podle Pickové využívali 15 poraden SOS po celé ČR, webové stránky sdružení a zejména speciální telefonní linku, u které byl nárůst počtu podnětů nejvyšší. Zatímco v roce 2005 operátorky SOS vyřídily 5559 hovorů, loni jich bylo 13 293. Rychlé poradenství po telefonu si lidé podle Pickové oblíbili, protože pomocí něj mohou například vyřešit problém přímo v obchodě.
„Nemůžeme říci, že se (rekordní nárůst loňských stížností) jedná o důsledek stoprocentního zhoršení situace na trhu. V uplynulém roce se díky kampani EU nazvané Trvejte na svých právech! mnohem více spotřebitelů v ČR dozvědělo o existenci SOS,“ uvedla Picková.
SOS loni například vydalo 21 letáků o hlavních problémech, se kterými se čeští spotřebitelé potýkají. „Růst podnětů od spotřebitelů zaznamenalo SOS i díky svému vystupování vůči těm podnikatelským subjektům, u nichž je přesvědčeno, že nejednají v souladu se zákonem,“ podotkla Picková.
Česká obchodní inspekce za 11 měsíců loňského roku dostala od spotřebitelů 8339 podnětů a stížností, což je výrazně více než za celý rok 2005, kdy obdržela 7032 upozornění. Lidé se loni na ČOI obraceli hlavně kvůli problémům s reklamacemi zakoupeného zboží či služeb.
Mluvčí ČOI Miloslava Fléglová řekla, že z 8339 podaných podnětů se reklamací týkalo 3354. K účtování, dodržování správné míry nápojů a hmotnosti jídel se vztahovalo 821 podnětů. Hodně připomínek v loňském roce souviselo také s veřejným stravováním (309), jakostí spotřebního zboží (277) a klamáním spotřebitele (225).
Zvýšený počet podání spotřebitelů podle Fléglové nesignalizuje zhoršení situace na trhu. „Spíše to souvisí se změnou chování spotřebitelů, především snížením míry tolerance části spotřebitelů k porušování zákonů ze strany podnikatelů. Spotřebitelé více vymáhají svá práva,“ uvedla Fléglová. Dodala, že na zvyšující se počet stížností má rovněž vliv snadnější komunikace s kontrolními orgány prostřednictvím elektronické pošty.
SOS v loňském roce podalo orgánům veřejné správy 85 podnětů a stížností, z nichž například 34 bylo adresováno České obchodní inspekci a 13 orgánům činným v trestním řízení. „V 15 případech orgány veřejné správy konstatovaly porušení právních předpisů a zahájily správní řízení s podnikatelem,“ podotkla Picková.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení