Ruští mobilní operátoři vyzývají klienty, aby víc telefonovali

19. 1. 2007 09:01

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Mobilní operátoři v Rusku zjišťují, že trh v této rozsáhlé zemi je co do počtu mobilních telefonů nasycen, a tak se snaží zvýšit příjmy tím, že vyzývají své klienty, aby co nejvíc hovořili. S mobilním telefonem u ucha chodí dnes v Rusku už i „babušky“ a děti bombardují svoje kamarády ve škole smrští textových zpráv, píše agentura Reuters.
Boom mobilních telefonů nastal v Rusku o několik let později než ve většině Evropy. Firmy se rychle pustily do boje o klienty a o trh tím, že rozdávaly SIM karty zdarma a vynakládaly horentní sumy na reklamy.
Ale trh je nyní nasycen více než na sto procent a většina členů Společenství nezávislých států (SNS) už je rozdělena mezi ruskou „velkou trojku“ – Mobile TeleSystems (MTS), Vimpelcom a MegaFon. Jedinou cestou pro firmy, jak si zvýšit příjmy, je nyní přesvědčit klienty, aby více užívali telefony, tedy aby prohovořili více minut.
Největší reklama Vimpelcomu z poslední doby hlásá: Změňte svoje slova v dárky. MTS vyzývá: Věnujte minuty hovoru jako dárek. Je to snadné.
Igor Pepeljajev, šéf marketingu MegaFonu, která je třetí největší mobilní sítí v Rusku, říká: „Nyní nastal zásadní obrat, kdy si klient uvědomuje, že mobilní telefon se změnil v masový produkt, že už to není něco, co by bylo vyhrazeno jen pro elitu.“
Krutý konkurenční boj srazil průměrný příjem na uživatele, který se považuje za měřítko klientovy kvality. V Rusku tento příjem tvoří v průměru devět až deset dolarů měsíčně.
U MegaFonu, kde 44 procent vlastní švédská TeliaSonera, je to ale 16 dolarů, u Vimpelcomu devět a u MTS, který si právě najal nového šéfa marketingu, je osm dolarů.
„Rusko je jedinečné, nikde jinde na světě nejsou na vyspělých trzích takové podmínky pro další růst příjmu na uživatele,“ řekl jeden západní analytik. „Očekáváme, že příjmy společností porostou, protože všichni klienti jsou připraveni používat mobil ještě více.“
Podle analytiků je tady vysoký potenciál, protože rozmach vývozu ropy plní peněženky spotřebitelů. Reálné mzdy rostou podle oficiálních údajů ročně v průměru téměř o 15 procent.
Alexandr Izosimov, výkonný ředitel Vimpelcomu, operátora číslo dvě, tvrdí, že zvýšené využívání mobilů je už vidět v Moskvě, kde bez mobilního telefonu je méně než deset procent lidí a kde naopak mnozí vlastní více SIM karet.
„Klientská základna v Moskvě se rozšiřuje velmi pomalu, ale minuty hovorů narůstají rychle a příjmy taky,“ řekl v nedávném rozhovoru.
„Prohovořené minuty porostou, a pokud se společnosti nepustí do cenové války, promítne se to do růstu příjmů,“ řekl a dodal, že minuty hovoru vzrostou v příštích pěti letech v Rusku o 20 procent, zatímco v Evropě se už stabilizovaly.
Větší objem prohovořených minut pro firmy znamená, že by měly svoji pozornost odvrátit od budování sítí a soustředit se na prodej většího množství služeb, řekl zástupce Ernst&Yong v Moskvě Vadim Balašov.
Pro ředitele firem nyní nastaly těžké časy. Telekomunikační společnosti budou muset změnit model práce, neměly by se tolik soustřeďovat na síť, ale zaměřit se spíše na klienty.
Hlavním hráčem, který určuje pravidla hry, je dnes klient a netelefonní společnost, řekl Pepeljajev z MegaFonu. Klient chce vědět, za co platí. Pryč jsou doby, kdy mobilní operátoři bojovali o klienty tím, že snižovali ceny a zatajovali, že v nich není zahrnuta daň a další platby.
Nyní podle Pepeljajeva začali zveřejňovat reálné ceny a zjednodušili účtování za roamingové hovory. Teď už se platí jedna cifra místo někdejší zmatené kombinace plateb. Firmy také převedly tarify z dolarů na rubly a snížily počet produktů, aby se v nich klienti snáze vyznali.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.