Řada obchodníků stále nezná práva spotřebitelů
Někteří obchodníci neznají práva spotřebitelů, porušují je a někdy se chovají i protizákonně. Vyplývá to z výsledků druhého kola středoškolské studentské soutěže Cesta do Evropského parlamentu se spotřebitelskou tematikou. Obchodníci podle nich například nedodržují lhůtu pro vyřízení reklamace nebo nepřijímají k reklamaci zboží bez originálního obalu.
Řada prodejců dále podle zjištění studentů například neví, kdy má zákazník nárok na vrácení peněz. Obchodníci také odebírají paragon při reklamaci, neumožňují zákazníkovi překontrolovat rozměry prodávaného zboží nebo se zbavují odpovědnosti za kvalitu zboží.
V rámci soutěže měli studenti za úkol oslovit deset prodejců ve svém okolí a položit jim deset otázek, které měly prověřit, zda prodavači znají své zákonné povinnosti vůči zákazníkovi. Průzkum se konal v supermarketech, malých obchůdcích i tržnicích. Podkladem pro tvorbu otázek byl zákon o ochraně spotřebitele a občanský zákoník.
Soutěž, která je určena studentům všech typů středních škol, organizuje nadace Generation Europe ve spolupráci se Sdružením obrany spotřebitelů a poslankyní Evropského parlamentu Zuzanou Roithovou. Soutěž se koná od října 2006 do února 2007.