Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Odešel kritický i vtipný sloupkař Art Buchwald

Redakce MAM19. 1. 2007

Byl světovou legendou v psaní fejetonů. Američan Art Buchwald, jemuž vyšlo na třicet knih a jeho texty přetiskovaly stovky novin na světě, za více než padesát let “diverzní” činnosti pranýřoval politiky (americké prezidenty předně), společenské neduhy i absurdity. V roce 1982 byly jeho talent a nezdolná píle oceněny Pulitzerovou cenou. Svěží humor a vtip si uchovával až do konce života, který se dnes uzavřel.
Zkušenost měl Buchwald i s komunistickým Československem, kam zamířil roku 1958 během cesty do tehdejšího Sovětského svazu. “Kde je to Československo?” zeptal se celníka na rakousko-české hranici v Mikulově. “Nemůžete to minout. Je to u první strážní věže, za druhým kulometem, mezi dvěma velkými minovými poli nalevo,” odpověděl mu prý celník. A v Olomouci, kde způsobil dopravní kolaps, si údajně jeho olbřímí lincoln prohlíželo 69.678 lidí z celkových 70.000 obyvatel.
Realita a fikce se u Buchwalda stírala, jeho hlavní zbraní byla nadsázka, která mnohdy vyjevila více než přesný popis. Když v Rusku popisoval, jak fascinující je televizní dokument o dělnících na Donbasu nebo panelová diskuse, předkládal precizní podobu marasmu v sovětské kultuře. Skutečnost, že tvrdě kritizoval i nešvary americké, mu zajistila výběrové výstupy na stránkách československého tisku, například humoristicko-satirického Dikobrazu.
Tehdejší redakci se jistě líbil fejeton o Vietnamu (Pane, proč bombardujeme ty díry?), ale rozhodně by neotiskl sloupek pojmenovaný Jak se hledá zdůvodnění, který “analyzuje” okupaci ČSSR vojsky Varšavské smlouvy v roce 1968. Myšlenku dovádí Buchwald do krajnosti a píše o zasedání “Ústřední komise pro otázku napadání malých zemí”.
Zvláště oblíbenou metodou Buchwalda byl fiktivní rozhovor, který uplatnil například ve fejetonu o kouření “halucinogenních” šlupek od banánů, dívání se na fotbal nebo politických debatách. “Jednou jsme takhle seděli, když vtom se někdo zeptal: O čem se lidi v téhle zemi bavili, když ještě nebyla Watergate? Zavládlo vyděšené ticho. Neuměli jsme si ani představit, že mohlo být něco před Watergate.” Nevyhýbal se ani všednodenním a generačním tématům – nápadů měl díky třem dětem k dispozici přehršel.
Arthur “Art” Buchwald se narodil 20. října 1925. Vyrůstal spolu se třemi sestrami v newyorském Queens Borough. Střední školu nedokončil, v sedmnácti odplul s americkou námořní pěchotou do války. Po tříleté službě, kdy rovněž pracoval u vojenského divadla či jako editor věstníků, se zapsal v Los Angeles na univerzitu. V roce 1948 ze studií zběhl. Koupil si jednosměrný lístek do Paříže a stal se dopisovatelem magazínu Variety. Břitký vtip a forma sloupků prosluly, zájem projevil International Herald Tribune.
Jméno Buchwald se už v roce 1959 stalo, slovy časopisu Time, “svébytnou institucí kvality”. O tři léta později se fejetonista vrátil do USA, kde změnil status na prominentního novináře s propustkou do Bílého domu. Častým terčem pro jeho pero však byli nejen republikáni či demokraté, ale též sami novináři s unikátně formulovanými sugestivními dotazy. Buchwald též napsal divadelní hru a krátkou novelu. V roce 2000 jej postihla mrtvice.
Roku 1992 vyšel v češtině výběr z několika jeho knih Copak jsem vám někdy lhal? s podtitulem 100+1 sloupek, který přeložil teoretik médií Jan Jirák. I v pokročilém věku osmdesáti let ještě vtipně glosoval posílání emailů mezi zaměstnanci o stůl dál a i v 21. století zůstává aktuální jeden z jeho pověstných nápisů na zdech: “USA znají odpověď. Jak zněla otázka?”

×

Vista bude dostupný přes internet

Starší článek

Britské Tesco zlevní ekologické zboží

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: iStock

MŠMT láká učitele na Astra Zenecu: „Vyhrňte rukávy!“

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) přesvědčuje v letákové kampani pedagogy, aby se nechali očkovat. Využívá k tomu známé…
24. 2. 202124. 2. 2021
Média

Televizní sledovanost v době pandemie: rostla v Česku …

V uplynulém roce dosáhla televizní sledovanost rekordních hodnot nejen v České republice, ale také v celém středoevropském regionu. Důvodem byla…
24. 2. 202124. 2. 2021
Marketing

„Co ve vás probouzí pocit hrdosti?“ Sberbank spustila TV kampaň …

Sberbank v únoru 2021 spustila televizní kampaň na běžné účty – FÉR účet s odměnou 1234 Kč za věrnost i přechod od jiné…
24. 2. 202124. 2. 2021
Marketing

Citylighty v metru jako výkladní skříně s reálnými produkty

V šesti stanicích pražského metra se citylighty společnosti MetroZoom proměnily na výlohy dm drogerie. Cestující v nich nyní mohou vidět skutečné…
23. 2. 202123. 2. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo
E-commerce v Brašnářství Tlustý povede Michal Krčmář. Přichází z Alzy

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více