Loni daly firmy na TV reklamu víc

19. 1. 2007 15:01

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Agentura roku: porota za vášnivé diskuse vybírala odpovědnou agenturu

Již třetí zasedání poroty v rámci Agentury roku, kterou pořádá týdeník Marketing & Media, mělo za úkol vybrat odpovědnou agenturu. Odborným garantem této kategorie je Asociace společenské odpovědnosti.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Hrubé výdaje firem na televizní reklamu bez slev, bonusů a vzájemných obchodů loni stouply zhruba o 2,84 miliardy na 23,18 miliardy korun. To představuje nárůst přibližně o 14 procent proti roku 2005. Největším inzerentem byla stejně jako předloni společnost Procter & Gamble, vyplývá z monitoringu TNS Media Intelligence.
Podíl Novy na sledovanosti reklam, měřené pomocí odvysílaných reklamních zásahů, takzvaných GRP bodů, loni klesl o 15,1 procenta na rovnou polovinu ze všech diváků. Prima si naopak polepšila o 15,7 bodu na 38,7 procenta, ČT zaznamenala pokles o čtyři desetiny na 11,4 procenta. Prostor pro reklamu ve vysílání ČT je dán zákonem, loni to bylo procento z vysílacího času, od ledna je to nyní polovina.
Jeden GRP bod znamená oslovení reklamou jednoho procenta dospělé populace, tedy asi 86 tisíc lidí. Podle počtu odvysílaných GRP se určuje i cena, kterou zadavatel za odvysílání reklamy zaplatí.
Počet reklamních spotů v programech televizí stoupl o 84 212 na 285 394. Celkem TV odvysílaly přes 1882 hodin reklamy, což je úsek v délce přes 78 dní; oproti roku 2005 tak doba odvysílané reklamy stoupla o téměř 576 hodin. Prima nabídla o 695 hodin reklam více než předloni, zatímco na Nově jejich délka klesla celkem o 112 hodin. Na veřejnoprávní České televizi bylo odvysíláno o osm hodin reklamy více.
Největším zadavatelem TV reklamy byla stejně jako o rok dříve společnost Procter&Gamble, která podle ceníkových hrubých cen utratila za svou TV prezentaci 1,39 miliardy korun. Do první pětice patří i Nestlé (1,3 miliardy), Danone (1,1 miliardy), Telefónica O2 (1,06 miliardy) a Henkel (0,9 miliardy). Těchto pět inzerentů dohromady utratilo 5,8 miliardy korun, tedy zhruba čtvrtinu všech výdajů na TV reklamu.
Investice do TV reklamy z větších inzerentů nejvíce stouply u společností Ebika, která vydává deník Aha!, Visa, Radiokomunikace nebo Tesco. Mezi zadavatele, které loni v televizi inzerovali a předloni ne, patří mimo jiné Lidl, Sdružení obrany spotřebitelů nebo Eurocompact.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení