Kofola míří na lukrativní trh s léčivy
Přední nápojářská firma Kofola se vrhla i na další perspektivní obor – vstoupila do společnosti Green-Swan, významného výrobce léčivých potravinářských doplňků. Ten se pyšní například známým přípravkem GS Condro, ulevujícím od bolestí kloubů.
“Využijeme spolupráci v marketingu, nákupu, vývoji i výzkumu. Společné projekty se přitom nebudou týkat jen českého trhu,” potvrdili HN šéf Kofoly Jannis Samaras. Podobně mluví i ředitel Green-Swanu Pharmaceuticals Jiří Pitřinec.
Podle informací HN získala Kofola v Green-Swanu podíl 80 procent. Hodnotu ani další podrobnosti transakce zúčastnění nekomentovali.
Green-Swan je dvojkou na trhu s potravinovými doplňky. Ty pomáhají nejčastěji například při poruchách spánku, artróze, ale i v péči o krásu. Trh, na němž se loni protočilo už přes čtyři miliardy korun, přitom stále roste. “Konkurence už sice také sílí, ale pořád je tu veliká perspektiva i do budoucna,” potvrzuje Pitřinec.
Jedničkou mezi výrobci doplňků je v tuzemsku firma Walmark. Její roční tržby dosahují dvou miliard korun, u Green-Swanu byly zatím zhruba čtvrtinové. “Zájem Kofoly o Green-Swan jen potvrzuje, že budoucnost potravinových doplňků si uvědomují i další podnikatelé,” hodnotí postup konkurence mluvčí Walmarku Kateřina Ondřejková. Samotný Walmark přitom ještě před dvěma lety vyráběl i nápoje – ale prodal tuto výrobu divizi do Polska, aby se mohl soustředit jen na lukrativnější farmacii.
Kofola se ale vzdát nápojů nehodlá. Loni ještě bez přispění Green-Swanu dosáhla rekordních tržeb 3,5 miliardy korun. A na letošek chystá jak inovace u kofoly a ovocných šťáv, tak expanzi na další trhy.
Hospodářské noviny, 18.1. 2007, autor: Jan Cizner, Martin Mařík