Kanadský sitcom líčí pocity muslimů

11. 1. 2007 00:01

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Pro Zarqu Nawazovou, muslimku pečlivě zahalenou do tradičního hidžábu, představuje nový život v Kanadě tak trochu hlavolam. Tak třeba: je žena povinna mít zakrytou tvář, když je právě v přítomnosti homosexuála?
Podobných bizarních problémů existuje víc. V novém kanadském seriálu kanálu CBC, nazvaném Malá mešita v prérii, se zcela poprvé střetávají dva světy: vtipný sitcom a islám.
„Normálně nemůžete v muslimské komunitě vyslovit tabuizovaná témata nahlas,“ řekla listu Guardian devětatřicetiletá Nawazová, tvůrkyně seriálu. „Proto je tato televizní série téměř jakousi terapií.“ Konverzace malé skupiny muslimských imigrantů přibližuje zatím nepříliš známou polohu muslimů žijících v západním světě, totiž jejich smysl pro humor.
Emotivní výbuchy nespokojenosti, které následovaly v muslimských zemích například po vydání Rushdieho děl či zveřejnění dánských karikatur Mohameda, totiž vedly k trochu jednostrannému pohledu: muslimové jsou zatíženi značnou dávkou nesnášenlivosti a humor je jim stále na míle vzdálen, zdálo se.
Epizody seriálu tento obraz mění. Rozvíjejí obraz malého prérijního města Mercy v provincii Saskatchewan, kde se životy muslimů odehrávají okolo jejich mešity.
V jedné scéně třeba káže konzervativní imám proti „pokleslému“ seriálu Zoufalé manželky. „Jak mohou být zoufalé, když jen plní svou přirozenou roli?“ rozhořčí se imám. Muslimky to vidí jinak. „Mami, nahrála jsi poslední díl?“ šeptá jedna z nich v mešitě.
Nawazová se narodila v Liverpoolu, do Kanady se přestěhovala s manželem. Scénář seriálu se jí vymýšlel snadno. Říká, že život v západní společnosti ji neustále staví před zajímavá dilemata. Má třeba dovolit dětem účastnit se Halloweenu, když je to vlastně pohanský rituál?
Současně se v seriálu objevují neurčité obavy, které se kolem muslimské komunity šíří po 11. září 2001.
List New York Times popisuje, jak například v jedné scénce telefonuje mladý muslim na letišti se svou vzdálenou rodinou. „Není to sebevražda, Alláh si to prostě tak přeje,“ říká do sluchátka. V pár vteřinách jej zatýká policie. „Nepocestuješ do ráje,“ říkají mu. Později se ukáže, že mladík měl na mysli pouze „profesní sebevraždu“, vzdal se totiž studia práv ve prospěch duchovní činnosti pro místní mešitu. Policisté si jeho slova jen špatně vysvětlili.
Nawazová doufá, že seriál, který vychází z bláznivých peripetií každodenního života, pomůže ztlumit „antipatie a paranoiu“, která obklopuje život muslimů v Severní Americe po 11. září 2001.
Proto se v seriálu objevují i místní usedlíci včetně pravicových ideologů. („Jste terorista,“ zní první dotaz reportérů pravicového lokálního rádia, když zpovídají nového, k Západu vstřícného, imáma.)
Čitelné charaktery postav doplňují místní farář, který mešitě pomáhá, ale i povaleč, který vidí za každým rohem teroristy.
Kritici jsou zatím v soudech opatrní. John Doyle v listu Globe and Mail napsal, že přes poněkud kontroverzní námět jde o nevinný fraškovitý seriál, který se příliš neliší od početných amerických vzorů.

Hospodářské noviny, 11.1. 2007, autor: Jiří Sládek

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.