Internet už nepatří jen teenagerům

18. 1. 2007 00:01

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Sue Bloomová stráví denně s internetem několik hodin. Vede si svůj blog, posílá obrázky nebo jen tak konverzuje s přáteli. V adresáři už jich má okolo 500. Neliší se tedy nijak od milionů teenagerů z celého světa
Pozoruhodná je jediná věc: Bloomová je osmapadesátiletá kunsthistorička, žije v americkém Marylandu. Dokonale se vzpírá zažité představě, že vášeň pro internet je podmíněná věkem přinejmenším do padesátky.

MEZITITULEK: Stárnutí s webem
„Netové stránky, které pomáhají sociálním kontaktům mezi lidmi, jsou pro lidi mé generace něčím fantastickým,“ svěřila se Bloomová týdeníku Newsweek. Není mezi seniory zdaleka jediná, koho elektronická síť zaujala. Po stránkách specializovaných pro starší uživatele, jako je třeba Eons.com, je nyní stále větší poptávka.
Zájem je především o zdravý životní styl, umění či cestování.
„Stárnutí není ničím, čeho by se měli lidé obávat,“ píše na stránkách Eons pětapadesátiletá herečka a vyznavačka zdravé výživy Jane Seymurová. „Mou životní cestu po padesátce obohatily mnohé velmi krásné zkušenosti.“
Zatím je lidí nad padesát, kteří každodenně diskutují na internetu či si vedou své stránky, odhadem jeden milion – z celkových 215 milionů. Analytici, kteří vypracovali rozsáhlou novou studii společnosti Deloitte, ale odhadují, že již na konci letošního roku může počet „seniorů“ stoupnout až na 20 milionů. „Podceňovaný segment trhu bude vzrůstat,“ citovala experty agentura Reuters.

MEZITITULEK: Zájmy: zdraví, hudba…
To není nezajímavá zpráva. Svou šanci proto cítí média i prodejci. Nebo třeba obchodníci s léky a „zdravými životními recepty“.
Časem význam seniorů ještě vzroste: mají významné finanční prostředky i hodně volného času. Ideální kombinace.
„Pevné sociální vazby značně snižují riziko chorob, které jsou spojovány s vyšším věkem, jako je stařecká ztráta paměti,“ píše se na stránkách medscape.com, které s oblibou navštěvují američtí důchodci. V pravém horním rohu vyskakuje reklama na účinná antibiotika. Jiné adresy zase nabízejí léky proti stárnutí.
Mezi konkrétními nápady si získala velkou oblibu témata „jak meditovat“, dále „výuka hry na hudební nástroj“ nebo „jak používat photoshop“. Poptávka byla také po instruktážních cestopisech o Austrálii a Galapágách.
Zaujmou i popisy věcí, které nejsou na první pohled až tak výjimečné. Deník USA Today si všímá blogu třiasedmdesátiletého Jima Bowmana z Chicaga, který píše pestré postřehy o životě a všedních starostech na předměstí velkoměsta. Podobně jako jiní senioři jen nenechává okolní svět v klidu. „Bylo by to snadné sedět si jen ve své skořápce a přestat se zajímat o okolní svět, já ale nemohu,“ píše i jiný blogový přispěvatel Ray Sutton z kanadského Vancouveru.
Jiní senioři se čile pohybují také v podrubrikách „Sexy nad 50“ nebo „Nezadaní v 60“.

MEZITITULEK: Obchodníci zpozorněli
Na rozdíl od teenagerů mají senioři velké předpoklady k dalšímu výraznému nárůstu na trhu. Trend je zřetelný po celém světě, od Tokia po Dublin.
Velcí hráči na trhu proto cítí vůni peněz. Zájem má i německý mediální gigant Bertelsmann, jehož on-line aktivity využívá 35 milionů zákazníků. Oblíbený je jeho katalog filmů a hudby. „Starší generace se prostě chce bavit,“ míní Jeff Taylor, jeden z otců Eons.

Hospodářské noviny, 18.1. 2007, autor: Jiří Sládek

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.