Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

IFPI: Prodej digitální hudby se loni téměř zdvojnásobil

Redakce MAM18. 1. 2007

Prodej digitální hudby se loni prudce zvýšil a dosáhl téměř dvojnásobku ve srovnání s rokem 2005. Celkem se prodaly digitální hudební soubory za dvě miliardy dolarů (asi 43 miliard Kč), takže na celkovém prodeji hudby se digitální soubory podílely deseti procenty. Uvedla to Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI).
Lidé si loni legálně stáhli 795 milionů skladeb, což je proti roku 2005 o zhruba 89 procent více. K dispozici k tomu měli na 500 hudebních portálů asi ve 40 zemích světa. Počet skladeb, které je možné si stáhnout, se loni zdvojnásobil a dosahuje asi čtyř milionů.
Ani strmý nárůst obliby digitální hudby ale výrazněji nezlepšil pozici hudebního průmyslu, který se potýká s výrazným poklesem prodeje kompaktních disků. IFPI ve zprávě nazvané Digital Music Report předpovídá, že do roku 2010 se bude digitální hudba na celkovém prodeji hudby podílet zhruba z 25 procent.
“Tempo transformace hudebního průmyslu je ohromující, avšak svatý grál se nám stále vyhýbá,” podotkl šéf IFPI John Kennedy. “Rád bych oznamoval, že pokles prodeje CD nosičů kompenzuje srovnatelný nebo ještě větší nárůst prodeje hudby z internetu a na mobilních telefonech. To se ale v globálním měřítku zatím neděje,” řekl.
V prvním pololetí loňského roku se celkový prodej hudby meziročně snížil o čtyři procenta, podle IFPI zřejmě kvůli kvetoucímu pirátství. Z části je však na vině i konkurence jiných výrobků, které s hudebními vydavatelstvími soutěží o disponibilní příjmy obyvatel.
Hudební vydavatelství doplácejí na nelegální kopírování a stahování hudby z internetu. Digitální soubory se začaly objevovat koncem 90. let a brzy si získaly velkou oblibu. Hned na začátku se ale soubory stahovaly jen zdarma a většinou bez souhlasu majitelů autorských práv. Proti tomu se nahrávací firmy postavily a soudy jim zpravidla daly za pravdu.
IFPI v minulosti v celém světě iniciovala na 30.000 žalob proti lidem, kteří hudbu nelegálně stahovali nebo distribuovali ilegální kopie. Ilegální sdílení hudebních souborů se ale v Evropě loni výrazněji nezměnilo, i když v domácnostech je asi o 30 procent více přípojek širokopásmového internetu, přes který se tyto soubory nejčastěji stahují.
Jedním z průkopníků stahování hudebních souborů z internetu je společnost Napster, která ale byla nucena ukončit činnost právě kvůli soudním sporům s majiteli autorských práv. Napster má ale dnes nového majitele, svůj obchodní plán upravil tak, aby vyhovoval všem předpisům, a činnost obnovil. Akcie Napsteru se obchodují na americké trhu Nasdaq.
Velké oblibě se těší portály, které mají velký výběr skladeb a poskytují i doplňující služby. To je například iTunes společnosti Apple, nebo uvedený Napster. Ani jednu z nich ale zatím nelze využívat v České republice. I v ČR je ale možné skladby legálně stahovat.

×

Pivo Budvar bude ve své síti prodávat i Carlsberg

Starší článek

Průzkum: Vysněným autem Němců je Mercedes

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Rohlik.cz

Tomáš Čupr plánuje dobýt Evropu. Pomůže rekordních pět miliard od investorů

Loni dosáhl Rohlik.cz obratu přes 300 milionů eur a měl kolem tři čtvrtě milionu zákazníků. Získané finanční zdroje použije Rohlik Group…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Agentury Konektor Place pomáhají Praze s podporou pěstounské péče

Po úvodní části komunikace, která lákala na fiktivní sitkom Pěstouni, nyní kampaň vstupuje do další fáze. Poběží v médiích…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Lesenky.cz dělá od letoška PR strategii Kofoly

Brněnská PR a marketingová agentura Lesensky.cz bude mít v roce 2021 na starosti PR strategii nápojářské značky Kofola.
2. 3. 20212. 3. 2021
Lidé

Výzkumné oddělení skupiny Knowlimits řídí Zdeněk Kubena

Knowlimits Group posiluje výzkumné oddělení. Na pozici research directora od začátku března proto nastupuje Zdeněk Kubena, který se…
2. 3. 20212. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Výzkumné oddělení skupiny Knowlimits řídí Zdeněk Kubena
Dan Materna bude manažerem Czech Press Photo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více