Evropská unie uznala štramberské uši

11. 1. 2007 09:01

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Evropská unie uznala štramberské uši, tradiční pečenou pochoutku ze severomoravského Štramberka na Novojičínsku. Je to první český potravinářský výrobek, kterému Brusel přiznal takzvanou ochranu zeměpisného určení. Název štramberské uši mohou nyní užívat pouze výrobci kornoutových perníků z městečka Štramberk, sdělil poslanec Evropského parlamentu Jan Březina (KDU-ČSL).
„Koncem minulého roku uplynula šestiměsíční lhůta pro podání námitek k žádosti o ochranu označení štramberské uši. V uvedené lhůtě žádné námitky nepřišly, takže ochrana je již platná,“ upřesnil Březina.
Výrobci pochoutky, kteří za uznání v EU bojovali, zatím příliš nadšení nejsou. „Přidělení ochrany nás samozřejmě těší. Hlavní ale bude, jak budeme chráněni před falešnými výrobci. Ti, co pečou načerno, v tom podle mě budou pokračovat,“ řekl Miroslav Hanzelka, jeden z osmi registrovaných výrobců. V okolních obcích dosud podle něj vyráběly perníky se stejným názvem desítky dalších podnikavců.
Město nyní eviduje osm výrobců štramberských uší. Ti musí mít bydliště i výrobnu ve Štramberku a za licenci radnici platí. Všichni výrobci zatím pečou pochoutky ve svých malých rodinných pekárnách, největší z nich má podle zjištění ČTK dva zaměstnance. O rozšíření výroby pekaři zatím neuvažují.
Název štramberské ucho pochází z legendy staré několik století. Roku 1241 čelil Štramberk rabování vojska mongolských Tatarů. Když už místním lidem usídleným na nedaleké hoře Kotouč docházely síly i zásoby, jako zázrakem se stáhla temná mračna a propukl prudký déšť. Nepřátelský tábor spláchla povodeň a po Tatarech zbyly jen pytle s ušima, jež utínali svým odpůrcům jako důkaz oddanosti velkochánovi.
V Bruselu nyní rozhodují o přidělení ochrany pro další tři desítky českých výrobků. Svůj chráněný název by mohl mít také pohořelický kapr, patecký chmel, hořické trubičky, karlovarský suchar, lomnické suchary a karlovarské oplatky.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.