Deseti největším obchodníkům loni vzrostly tržby na 261,3 mld. Kč
Deseti největším obchodním řetězcům v loňském roce vzrostly maloobchodní tržby meziročně o 32,9 miliardy na 261,3 miliardy korun. Předběžné výsledky zveřejnila analytická firma Incoma Research. Loňské tempo růstu tržeb bylo rychlejší než v roce 2005, kdy desítka největších obchodníků zvýšila tržby zhruba o 13 miliard korun.
První místo na žebříčku největších obchodníků loni poprvé patřilo s odhadovanými tržbami 43,5 miliardy korun německé skupině Schwarz, která v Česku provozuje síť hypermarketů Kaufland a diskontních prodejen Lidl. V roce 2005 byla druhým největším obchodníkem.
Skupina Schwarz na prvním místě vystřídala společnost Makro Cash&Carry, která loni s tržbami 38,3 miliardy korun skončila až na čtvrtém místě. O druhé a třetí pořadí se s tržbami 38,5 miliardy korun dělily obchodní řetězce Ahold a Tesco. V roce 2005 byl Ahold třetí a Tesco páté.
S pořadím na loňském žebříčku největších obchodníků zamíchal odchod tří obchodních řetězcům z Česka. Zhruba 60 obchodů Julius Meinl v závěru roku 2005 převzal Ahold a Tesco loni získalo 11 hypermarketů Carrefour a 27 supermarketů Edeka. Právě společnosti Tesco Stores ČR loni podle odhadů Incoma Research vzrostly tržby nejvíce, a to o 16 miliard korun.
“V roce 2006 se prudce zvýšil podíl deseti největších obchodníků, kteří nyní mají 63 procent trhu s rychloobrátkovým zbožím. Je to o deset procent více než v roce 2005,” řekl Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research. Loňský výrazný růst tržeb největších obchodníků podle něj souvisí právě s koncentrací tuzemského maloobchodního trhu.
Tržní podíly obchodních řetězců se v Česku podle Skály začínají dostávat na standardní evropskou úroveň. Obchodní řetězce proto budou moci bojovat o zákazníky i jinými zbraněmi, než jsou jen ceny. Skála zmínil například kvalitu a čerstvost nabízených potravin.