Čína se chystá na mediální válku mezi internetem a novinami

9. 1. 2007 09:01

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Za úvodní salvu mediální války je v Číně považována žaloba, kterou podal jeden z místních deníků proti internetovému portálu kvůli rozsáhlému porušování autorských práv, píše list International Herald Tribune.
V žalobě, která byla podána loni v říjnu a už brzy by se jí měl zabývat soud, požadují The Beijing News v přepočtu 400 000 dolarů jako náhradu škody od oblíbeného internetového portálu Tom.com za to, že od roku 2003 bez povolení z listu zkopíroval a publikoval více než 25 000 článků a fotografií.
V uplynulých letech Čína získala reputaci „země nikoho“ z hlediska práv na ochranu duševního vlastnictví, kdy společnosti z prakticky každého odvětví volně kopírují design a cokoli jiného jak od zahraničních, tak od domácích konkurentů a trestu se obávají jen pramálo.
Žaloba listu The Beijing News nicméně přichází v době, kdy v Číně nabírají obrátky právní reformy a objevují se častější pokusy odpovědných míst chránit autorská práva a další formy intelektuálního vlastnictví. Žaloba také přichází v době kritické pro čínský novinový průmysl, který v uplynulém desetiletí zažil raketový růst a vzápětí zjistil, že ho rychle dotahuje ještě o něco rychleji se rozvíjející rival v podobě internetových médií.
Nyní, stejně jako se to děje ve Spojených státech a mnoha jiných zemích, kde se rychle rozvíjí používání počítačů a internetového připojení, ztrácejí noviny čtenáře – především mezi mladými, úspěšnými městskými obyvateli, kteří dávají přednost internetovému zpravodajství. Co ale až donedávna odlišovalo Čínu od zbytku světa, byla skutečnost, že těmto internetovým stránkám nebránily žádné právní překážky v kopírování materiálů z novin, často se vším všudy.
„Je tu velmi tvrdé soupeření mezi novinami, jen v Pekingu je sedm nebo osm velkých titulů a teď je chce další velký hráč – internet – smést ze světa,“ říká Jü Kuo-fu, právník, který se specializuje na problematiku duševního vlastnictví. „Tisk má těžký život a čeká ho neveselá budoucnost, ale rozhodl se, že je lepší bránit svá práva než sedět a čekat na smrt,“ dodává.
Podle nedávné studie za poslední tři roky prudce klesl počet lidí, kteří čtou v Číně noviny. Lidé, kteří podle svých slov čtou noviny alespoň jednou týdně klesl z 26 procent v roce 2003 na 22 procent v loňském roce. Hlavní předpokládanou příčinou je, že se hlavním dodavatelem informací všeho druhu stal internet od zpravodajství až po zábavu v blozích. Donedávna panovala všeobecná praktika kopírování zpráv a dalších informací z jiných zdrojů – někdy s jejich uvedením, někdy bez něj, ale jen zřídka se zaplacením za jeho přebrání.
„Podle litery zákona jsou věci jasné. Tím, že Tom.com používá práci The Beijing News bez povolení, jasně porušuje autorská práva,“ říká Jü Kuo-ming, děkan fakulty žurnalistiky univerzity v Pekingu. „Jsou tu spousty případů, které jsou tomuto velmi podobné, ale touto žalobou posílají tradiční média velmi jasný signál elektronickým médiím, že jejich hodování zdarma skončilo.“
Zástupci listu The Beijing News odmítli žalobu komentovat. Mluvčí portálu Tom.com, Tchu Ťian-lu, obvinění odmítá. „Jako velká společnost respektujeme copyright a právo na intelektuální vlastnictví,“ říká. „Mohu jen prohlásit, že jsou tu další skutečnosti, které tuto záležitost činí komplikovanější.“
Souboj mezi těmito médii odráží jednu část širšího posunu v oblasti intelektuálního vlastnictví související s tím, jak roste místo Číny ve světovém obchodu a spolu s ním i tlak na skoncování s všeobecně rozšířeným pirátstvím.
Mnohé z velkých čínských internetových společností jsou například zapsány na zahraničních burzách, což je činí žalovatelnými ze zahraničí. Velmi pozvolna se zdá, že i v Číně začíná převažovat vědomí, že si společnosti musejí vybudovat vlastní silné jméno, pokud chtějí být úspěšné. A že toho nelze dosáhnout v prostředí, kde kopírování čehokoli je beztrestné.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.