Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Čína se chystá na mediální válku mezi internetem a novinami

Redakce MAM9. 1. 2007

Za úvodní salvu mediální války je v Číně považována žaloba, kterou podal jeden z místních deníků proti internetovému portálu kvůli rozsáhlému porušování autorských práv, píše list International Herald Tribune.
V žalobě, která byla podána loni v říjnu a už brzy by se jí měl zabývat soud, požadují The Beijing News v přepočtu 400 000 dolarů jako náhradu škody od oblíbeného internetového portálu Tom.com za to, že od roku 2003 bez povolení z listu zkopíroval a publikoval více než 25 000 článků a fotografií.
V uplynulých letech Čína získala reputaci “země nikoho” z hlediska práv na ochranu duševního vlastnictví, kdy společnosti z prakticky každého odvětví volně kopírují design a cokoli jiného jak od zahraničních, tak od domácích konkurentů a trestu se obávají jen pramálo.
Žaloba listu The Beijing News nicméně přichází v době, kdy v Číně nabírají obrátky právní reformy a objevují se častější pokusy odpovědných míst chránit autorská práva a další formy intelektuálního vlastnictví. Žaloba také přichází v době kritické pro čínský novinový průmysl, který v uplynulém desetiletí zažil raketový růst a vzápětí zjistil, že ho rychle dotahuje ještě o něco rychleji se rozvíjející rival v podobě internetových médií.
Nyní, stejně jako se to děje ve Spojených státech a mnoha jiných zemích, kde se rychle rozvíjí používání počítačů a internetového připojení, ztrácejí noviny čtenáře – především mezi mladými, úspěšnými městskými obyvateli, kteří dávají přednost internetovému zpravodajství. Co ale až donedávna odlišovalo Čínu od zbytku světa, byla skutečnost, že těmto internetovým stránkám nebránily žádné právní překážky v kopírování materiálů z novin, často se vším všudy.
“Je tu velmi tvrdé soupeření mezi novinami, jen v Pekingu je sedm nebo osm velkých titulů a teď je chce další velký hráč – internet – smést ze světa,” říká Jü Kuo-fu, právník, který se specializuje na problematiku duševního vlastnictví. “Tisk má těžký život a čeká ho neveselá budoucnost, ale rozhodl se, že je lepší bránit svá práva než sedět a čekat na smrt,” dodává.
Podle nedávné studie za poslední tři roky prudce klesl počet lidí, kteří čtou v Číně noviny. Lidé, kteří podle svých slov čtou noviny alespoň jednou týdně klesl z 26 procent v roce 2003 na 22 procent v loňském roce. Hlavní předpokládanou příčinou je, že se hlavním dodavatelem informací všeho druhu stal internet od zpravodajství až po zábavu v blozích. Donedávna panovala všeobecná praktika kopírování zpráv a dalších informací z jiných zdrojů – někdy s jejich uvedením, někdy bez něj, ale jen zřídka se zaplacením za jeho přebrání.
“Podle litery zákona jsou věci jasné. Tím, že Tom.com používá práci The Beijing News bez povolení, jasně porušuje autorská práva,” říká Jü Kuo-ming, děkan fakulty žurnalistiky univerzity v Pekingu. “Jsou tu spousty případů, které jsou tomuto velmi podobné, ale touto žalobou posílají tradiční média velmi jasný signál elektronickým médiím, že jejich hodování zdarma skončilo.”
Zástupci listu The Beijing News odmítli žalobu komentovat. Mluvčí portálu Tom.com, Tchu Ťian-lu, obvinění odmítá. “Jako velká společnost respektujeme copyright a právo na intelektuální vlastnictví,” říká. “Mohu jen prohlásit, že jsou tu další skutečnosti, které tuto záležitost činí komplikovanější.”
Souboj mezi těmito médii odráží jednu část širšího posunu v oblasti intelektuálního vlastnictví související s tím, jak roste místo Číny ve světovém obchodu a spolu s ním i tlak na skoncování s všeobecně rozšířeným pirátstvím.
Mnohé z velkých čínských internetových společností jsou například zapsány na zahraničních burzách, což je činí žalovatelnými ze zahraničí. Velmi pozvolna se zdá, že i v Číně začíná převažovat vědomí, že si společnosti musejí vybudovat vlastní silné jméno, pokud chtějí být úspěšné. A že toho nelze dosáhnout v prostředí, kde kopírování čehokoli je beztrestné.

×

Budvar se dohodl s odvěkým rivalem

Starší článek

Gates: Po letech slibů se propojené technologie staly realitou

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Lexus

Návrhář Černý a herečka Vagnerová jsou novými ambasadory značky Lexus

Módní návrhář Jan Černý se stal novým ambasadorem automobilky Lexus. Je součástí rodiny, do níž patří šéfkuchař Zdeněk Pohlreich nebo herečka Tereza…
26. 2. 202126. 2. 2021
Média

MZd posunulo termín pro mediálky. Důvod? Malé opravy zadání

Dnes v 10 hodin dopoledne mělo být uzavřeno odevzdání přihlášek do výběrového řízení pro mediální agenturu. To ministerstvo zdravotnictví vypsalo…
26. 2. 202126. 2. 2021
Média

Pořad Epicentrum. Česká televize bude sumarizovat aktuální vládní opatření

Živé přenosy z tiskových konferencí vlády tlumočené do znakového jazyka, celodenní zpravodajský servis ČT24, večerní speciály i webové…
26. 2. 202126. 2. 2021
Marketing

Stejná chalupa, jiná pravidla. Stát nahrává pochybným praktikám

Zástupci Svazu venkovské turistiky a agroturistiky, Asociace soukromého zemědělství ČR a Amazing Places & Kouzelná místa v ČR uprostřed…
26. 2. 202126. 2. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Do Ranní show Evropy 2 se vrací Lucie Černá. Střídá Kateřinu Říhovou
Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více