Češi chodí nakupovat potraviny hlavně do hypermarketů a diskontních prodejen, méně pak do supermarketů. Čerstvost a kvalita potravin je pro české zákazníky stejně důležitá jako cena. Vyplývá to z aktuálního průzkumu Shopping Monitor 2006/07 společností Incoma Research a GfK Praha.
Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research řekl, že jako hlavní nákupní místo potravin uvedlo hypermarket již 39 procent českých domácností, což je dosud nejvyšší výsledek. „Preference diskontních prodejen mírně vzrostly na 24 procent a supermarket uvádí jako své hlavní nákupní místo 15 procent dotázaných, stejně jako loni,“ uvedl.
Naopak při nákupu čerstvých potravin, zejména masa a masných výrobků, roste na tuzemském trhu význam menších a specializovaných prodejen. „Například čerstvé maso nakupuje v menších prodejnách, jako jsou samoobsluhy či řeznictví, polovina zákazníků a tento podíl trvale roste již od roku 2003,“ upozornil Skála.
Češi se při výběru prodejny, ve které nakupují většinu potravin, řídí hlavně její polohou, cenami a nabídkou zboží. Lidé tvrdí, že čerstvost a kvalita potravin je pro ně stejně důležitá jako ceny. Zhruba 82 procent zákazníků uvádí, že je pro ně čerstvost a kvalita velmi důležitá.
„To v praxi znamená, že na nízké ceny a slevy lze velké množství zákazníků nalákat, ale nekvalitními či málo čerstvými potravinami jich lze mnoho ztratit,“ podotkl Skála.
Čeští spotřebitelé v průzkumu Incoma Research a GfK Praha celkově nejlépe hodnotily síť hypermarketů Globus, druhou pozici obsadil Kaufland a třetí hypermarkety Tesco. Poté následovaly řetězce Penny Market, Plus Diskont, Albert, Jednota a Hypernova. Do první desítky se dostal ještě Lidl, Globus a Billa.
Jako prodejnu, ve které dotazovaní utratí nejvíce ze svých celkových výdajů za potraviny, uvedlo 17 procent domácností hypermarket Kaufland. Na druhé místo se vyhouply hypermarkety a obchodní domy Tesco, následované řetězci Penny Market, Plus Diskont, Albert, Jednota a Hypernova. Do první desítky se dostal ještě Lidl, Globus a Billa.
V letošním spotřebitelském hodnocení řetězců zaujal ve třech z pěti hodnocených kritérií (šíře sortimentu, kvalita nákupního prostředí, čerstvost a kvalita zboží) první příčku Globus. Kaufland je nejlépe hodnocený z hlediska cenové úrovně a prodejny řetězců Tip a Konzum z pohledu kvality a dostupnosti personálu.
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).