Budvar se dohodl s odvěkým rivalem
Mezi odvěkými soupeři o značku Budvar to už tolik nejiskří: začínají společně ve Spojených státech prodávat pivo a první soudní spor ukončili smírem.
To, že dochází k oteplení vztahů mezi Budějovickým Budvarem a Anheuser Buschem, naznačil už historický první známkoprávní smír týkající se obchodní značky Budweiser, který loni v dubnu uzavřely oba pivovary na Kypru.
“Byl to takový test na obchodně nevýznamném trhu. Média ho přešla celkem bez povšimnutí, ale tady už se vytvářel základ současné dohody,” řekl HN expert, který si ale kvůli dobrým vztahům k Budvaru nepřál být jmenován.
Dalším důkazem otupení ostří je i neúčast amerického pivovaru, který je partnerem Mezinárodního olympijského výboru, v žalobě Českého olympijského výboru proti Budvaru. Ta leží u Krajského soudu v Českých Budějovicích a olympijský výbor se v ní domáhá náhrady škody za údajné zneužití olympijských symbolů v televizních reklamách jihočeského pivovaru během zimních her v Turíně.
Na Kypru si Budvar vyjednal, že zde může pivo dál prodávat pod “českou” značkou Budějovický Budvar a nápisem na etiketách Budweiser Budvar, National Corporation. To bylo dosud na územích s výsadním postavením Anheuseru nemyslitelné. Pivovary se rovněž dohodly, že nebudou navzájem požadovat náhradu škod a uhradí si náklady na právníky.
Podle znalců odvětví tak manažeři Budvaru dohodou s Anheuser Buschem mimo jiné šikovně reagují na stagnaci produkce, která tento podnik patřící státu v posledních letech – s výjimkou loňského roku – provázela.
Když jiné velké české pivovary rostly, Budvar ztrácel v produkci i čistém zisku. Zatímco ještě v roce 2000 Budvar vykázal čistý zisk 336 milionů korun, Plzeňský Prazdroj 169 milionů. V roce 2005 to už ovšem bylo zcela jinak. Zisk Budvaru spadl na 169 milionů a Prazdroji vyletěl na 3,3 miliardy korun. Hlavně díky napojení značky Pilsner Urquell na obchodní síť svého vlastníka, koncernu SABMiler.
Podobně si polepšily i Pivovary Staropramen díky distribuci InBev nebo Starobrno, patřící Heinekenu. Ze silné světové čtyřky tak není v Česku zastoupen právě jen Anheuser Busch.
Americký pivovar začne nově prodávat budějovické pivo jako prémiovou značku na vlastním americkém trhu. Součástí dohody zatím není prodej amerického piva v Česku. Kromě lahví se rozšíří nabídka na americkém trhu o sudové budějovické pivo.
Zástupci Budvaru tvrdí, že obchodní dohoda nemá nic společného s případnou privatizací doposud národního podniku.
Hospodářské noviny, 9.1. 2007, autor: Zdeněk Zuntych, Jan Cizner