Biopotravinářství není s to v Německu krýt zájem zákazníků

5. 1. 2007 09:01

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Před léty vzývané ekologické zemědělství, které bezprostředně reagovalo na takzvanou nemoc šílených krav, nestačí v Německu krýt požadavky a zásobování bioprodukty vázne. Na trhu chybějí mimo jiné brambory, vejce, vepřové maso či krmné obiloviny. Deficit nejsou s to obchodníci doplnit ani nákupy v blízkém zahraničí, a tak musejí dovážet mimo jiné z Chile nebo Jihoafrické republiky. „Situace je napjatá,“ řekl mluvčí výrobce biopotravin Alnatura.
Důvodem nedostatku jsou zvyšující se ceny, ale hlavně velký růst zájmu zákazníků. Bioprodukty dnes nabízejí i největší diskontní řetězce, jako Lidl, Penny nebo Aldi. Problémy pociťují hlavně menší obchodníci, kteří nemají dlouhodobě smluvené dodávky.
Ekologicky budované zemědělství se definitivně vymanilo z okrajovosti. Značka „bio“ v zeleném šestiúhelníku se v Německu stala i společenskou nutností a potraviny jsou navzdory původně skromnějším očekáváním velmi žádané. Žádný velký řetězec si už nedovolí nabídku opomíjet. Nejnověji se k bioproduktům připojily i drogistické obchody Rossmann nebo Ihr Platz.
Politikové nyní opoziční strany Zelených, kteří před šesti lety ještě jako vládní strana stáli u rozmachu biopotravinářství, viní z nedostatku agrární politiku nynější vlády Angely Merkelové. „Mezera v nabídce se v příštích letech ještě zvětší, protože velká koalice nasadila v zemědělské politice zpátečku,“ říká expertka Zelených Bärbel Höhnová. Bývalá ministryně zemědělství a nyní předsedkyně Zelených Renate Künastová se přidává: „Spolkové země, které vedou křesťanské strany CDU a CSU, ale také některé země vedené SPD systematicky omezují podporu.“
Kvalita a ne kvantita! znělo koncem roku 2000 dramatické heslo poté, co se v Německu objevily první případy nemoci BSE. V následujících měsících vláda SPD a Zelených podnikla řadu kroků k rozšíření potravinářské produkce vznikající v biologických podmínkách, mimo jiné bez umělých hnojiv. Zatímco tehdy provozovali biologický chov a rostlinnou výrobu jen asi tři procenta zemědělců, kabinet vytkl nákladný cíl, aby se ekologická produkce prosadila na výrazně větší ploše zemědělsky využívané půdy.
Ministr zemědělství Horst Seehofer kritiku Zelených odmítá. Nedostatek biopotravin svádí na slabé výnosy.
„Tak velká poptávka nás překvapila,“ řekl expert producentského sdružení Bioland Ralf Ortmann. Obrat biopotravin se loni vyšplhal na 4,5 miliardy eur, což podle něj znamená patnáctiprocentní růst ve srovnání s rokem 2005. Podíl biopotravin na trhu dosáhl asi tří procent. „Nedostatek bioproduktů je patrný nejen v Německu a v Evropě, ale také na světovém trhu,“ říká. Jen řetězec Aldi zvýšil prodej asi o 50 procent.
Rozdíl v ceně přitom pro zákazníka není velký. Litr biomléka nebo balíček špaget s bionálepkou stojí v průměru jen o 20 procent více. I proto se biopotraviny staly masovým produktem.
Zájem o biopotraviny roste i v Česku. Tento trh by měl v příštích pěti letech podle odhadů stoupat o 25 až 30 procent ročně. V roce 2011 by tak za ně Češi mohli utratit zhruba 1,3 miliardy korun. Předloni to bylo 350 milionů korun, meziročně o 30 procent více, vyplývá z údajů agentury Green marketing. Zatím však biopotraviny představují méně než jedno procento z celkové spotřeby potravin.
Rostoucí poptávku v Česku však ze značné části uspokojovaly zvýšené dovozy. Na konci roku 2005 bylo na trhu 2000 biopotravin, z toho 1200 zahraničních.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.