Chorvatská státní televize dala za pravdu třem svým novinářům, které vyhodila za odvysílání letitého projevu prezidenta Stjepana Mesiče, kompromitujícího antifašistické postoje šéfa státu. Mluvčí stanice oznámil, že podle interního vyšetřování se dotyční novináři nedopustili žádného prohřešku, takže se vracejí do původních pozic v hlavním zpravodajském pořadu.
Zmizení novinářů z obrazovky vyvolalo mezi žurnalisty, intelektuály a opozicí prudkou kritiku na adresu televize, že omezuje svobodu slova, podlézá prezidentovi a fakticky dovoluje politikům zasahovat do práce médií. Podle agentury AP se také vynořilo podezření, že šéf televize Mirko Galić zasáhl proti svým podřízeným z obavy, aby se prezident nepostavil proti jeho jmenování velvyslancem ve Francii.
Sám Mesić ujistil, že nežádal o potrestání novinářů.
Vedení televize v neděli sesadilo z vedoucích funkcí tři redaktory za údajně senzacechtivé odvysílání Mesičova projevu z počátku 90. let, v němž nynější prezident žertoval, že Chorvatsko vlastně vyhrálo druhou světovou válku dvakrát. Poprvé v roce 1941, když vytvořilo pronacistický ustašovský stát, a podruhé v roce 1945, když antifašističtí partyzáni porazili nacisty.
Půlminutová nahrávka, která nejprve kolovala po internetu, mnohé překvapila, protože Mesić je znám jako ostrý kritik ustašovských zločinů, které postihly statisíce Srbů, Židů, Romů a antifašistů. Počátkem 90. let byl však spolupracovníkem prezidenta Franja Tudjmana, který měl sklon kolaborantský režim ospravedlňovat.
Mesić posléze potvrdil autentičnost nahrávky, ale hájil se, že půlminutový záznam z jeho vystoupení v Austrálii byl zbaven kontextu, a proto vyzněl tak špatně. „Vždy jsem považoval a stále považuji antifašismus za jeden ze základních kamenů moderního chorvatského státu,“ ujistil ještě v nedělním vystoupení k národu.
Nepředpokládá se, že by aféra mohla Mesičovi vážněji ublížit, protože za prezidenta se postavil premiér, jakož i zástupci srbské a židovské komunity.
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).