Většina mléčných výrobků v řetězcích je dle průzkumu z ČR
Zhruba tři čtvrtiny mléčných výrobků na pultech řetězců jsou českého původu, uvedli zástupci Agrární komory s odkazem na průzkum, který zpracovala Vysoká škola evropských a regionálních studií v Českých Budějovicích. Podíl českých výrobků je vyšší, než komora očekávala. Výrazné rozdíly jsou ale mezi jednotlivými druhy mléčných výrobků i mezi jednotlivými řetězci.
V Českých Budějovicích se také uskutečnil sběr dat, a to koncem listopadu v řetězcích Terno, Kaufland, Interspar, Delvita, Billa, Albert, Lidl, Tesco Stores, Globus a Penny market. Přes zaměření průzkumu na jedno město komora výsledky považuje za reprezentativní. Řetězce mají podle prezidenta AK Jana Veleby jednotnou logistiku a “dělají to všude stejně.” Průzkum nezahrnoval výrobky privátních značek řetězců.
Z výsledků plyne, že v nabídce řetězců je v průměru přes 90 procent pomazánkových másel a kysaných mléčných výrobků z české produkce. Kolem 90 procent je také podíl domácích mlék, podmáslí, syrovátkových a zahuštěných produktů. Mezi 80 a 90 procenty se pohybují másla, smetany a tvarohy z tuzemska. Nižší podíl na pultech vykazují domácí jogurty – 73,4 procenta. U sýrů je to něco přes 60 procent. Pouze zhruba poloviční zastoupení mají sušené mléčné produkty českého původu.
Nejvyšší podíly domácích mléčných produktů z celkové nabídky vykazují podle průzkumu Albert (80,7 procenta), Delvita (78,3) a Kaufland (77,9 procenta). I v dalších řetězcích je to přes 70 procent, kromě Lidlu. Tam vyšlo zastoupení výrobků domácí provenience jen 47procentní.
Měřeno sortimentem, nejvíce zahraničních mléčných výrobků na pultech řetězců dle průzkumu pochází z Německa. Následuje Slovensko, Polsko a Rakousko.
Šetření mezi spotřebiteli podle Agrární komory také ukazují, že v posledních letech stoupá podíl těch, které neovlivňuje při nákupu potravin země původu. Loni to bylo 74 procent dotázaných. České produkty preferovalo 24 procent respondentů a zahraniční zboží dvě procenta.
Agrární komora chce v lednu pokračovat dalším průzkumem zaměřeným na červené maso.