Vánoční pamlsky? Leda tak pro psy a kočky
Největší nárůst obratu zaznamenává segment psích a kočičích pochoutek, a to o desítky procent. Snacky, tyčinky, bonbony a další doplňky stravy jsou oblíbenými dárky. “Jedná o dvě skupiny výrobků. Jedna staví na emotivní stránce vztahu mezi člověkem a psem a výrobky se tvarem a vůní podobají lidským laskominám (slanina, kolečka salámu). Druhou skupinou jsou funkční snacky, které slouží jako odměna a nutriční doplněk stravy,” vysvětluje Michal Vrbka, category manager Nestlé Purina PetCare.
Hlavně za psy, třeba i do parku
Prezentace zboží se soustřeďuje do prodejen. V pet shopech jsou to nejčastěji POS materiály a v obchodních řetězcích se v rámci instore podpory objevují hostesky, které prezentují složení výrobků, krmné dávky a příležitostně se připravují ochutnávky. Outdoorové prezentace připadají v úvahu v letních měsících. Nejčastěji se jedná o sampling výrobků v parcích. Širší pole marketingových aktivit představují produkty pro psy a firmy na ně soustředí více pozornosti. “Nejvíce prostředků investujeme do marketingové komunikace psího krmiva, začínáme se ale soustředit na krmiva pro kočky. V únoru nebo březnu uvedeme na trh novou řadu. Kromě standardních marketingových nástrojů využíváme také možnost sponzorování menších klubových výstav,” tvrdí Valérie Turečková, marketingová manažerka společnosti Dibaq.
K Vánocům pamlsek a hračku
Výrobci dodávají pro vánoční trh speciální balíčky pamlsků s hračkami nebo miskami a připravují akční nabídky v podobě příbalů a multipacků. “Vánoční balíčky jsme měli v nabídce v minulém roce. Jednalo se o boty vyrobené z buvolí kůže naplněné různými pochutinami. Našim zákazníkům nabízíme speciální balíčky i v průběhu roku, nejenom na Vánoce, pravidelně dvakrát do roka pořádáme pro zákazníky speciální akci a těmto výrobkům je věnovaná celá půlstrana v nabídkovém letáku. Využíváme rovněž speciálního vystavení výrobků v hlavní nákupní uličce, vyvěšení bannerů nebo speciálních plakátů,” říká Jana Matoušková, tisková mluvčí společnosti Tesco.
Nalákejte ženy!
Tahákem pro zákazníky často bývá zvýhodněná cena anebo zajímavé dárkové balení. Atraktivní lákadla se do obchodů aranžují hlavně pro oko zákaznic, které nejčastěji obstarávají domácnost a na čtyřnohé miláčky nezapomínají. “Naší cílovou skupinou jsou převážně ženy, odpovědné za nákupy do domácnosti, a proto i výběr jednotlivých médií a serverů, kde inzerujeme, je přizpůsoben tomuto kritériu,” říká Irena Krychová, brand managerka Purina PetCare. Vzhledem k finanční náročnosti volí firmy tiskovou inzerci, televizní spoty propagují prémiové značky krmiv. V současnosti se v televizních spotech propaguje zahraniční značka krmiva pro psy Pedigree. Reklama nabádá: Dejte svým psům to nejlepší. Cílí k těm, kteří rádi sáhnou hlouběji do kapsy.
“V letošním roce jsme do reklamy investovali určitě více. Značná část prostředků mířila do rebrandování značky Fitmin, což nám zajistilo příliv zákazníků a obrovský nárůst tržeb. Zaměřujeme se na cho-vatele a propagujeme nejen granule a krmivo, ale i další produkty z výživového programu. Další investice do image značky je jistá,” říká Valérie Turečková z Dibaqu.
Granule (se) sypou i na internetu
Zvýšený sezonní zájem o veškeré produkty určené psům, kočkám a jiné domácí drobotině zvedá obrat i internetovým obchodům. “Zájem je obrovský obecně o veškerý sortiment, zhruba 40 % prodeje činí krmivo a 60 % chovatelské potřeby,” uvádí Michal Poběžal, marketingový ředitel Internet Mall. HappyAnimals.cz prodává od roku 2003 a ročně obrat narůstá zhruba o 75 %. Marketingová podpora e-shopu využívá pochopitelně internet, hlavně placené zápisy v katalozích a klíčová slova v Google Adwords. “Pro konkrétní zboží používáme buď reklamu přímo na našich stránkách, nebo crosselingovou inzerci na ostatních obchodech skupiny MALL.cz,” dodává Poběžal.
TO JSOU DÁRKY PSĺ. Balíčky jsou ale i pro kočky. Výrobci se snaží zákazníky nalákat a k pochoutkám, jako jsou tyčinky, snacky a bonbony, přidávají hračky nebo misky.