SuperStar: velký byznys už jen pro Novu
Byznysový model zpěvácké soutěže SuperStar, který vymyslel její duchovní otec Simon Fuller, narazil na podzim v Česku na své mantinely. To, co loňská druhá řada pořadu Česko hledá SuperStar pouze naznačila, ukázala včera skončená série v plném světle – opravdu velké peníze se točí již jen v televizní reklamě, ostatní zdroje příjmů, jako je prodej hudby, posílání SMS, sponzoring nebo sázení, postupně vysychají.
Hlavním vítězem třetí řady SuperStar se tak stala televize Nova, zatímco ostatní hráči v “superhvězdném” obchodě pouze paběrkují. “Registrujeme obecně menší zájem o SuperStar jako fenomén. Je to normální efekt klasického opotřebení materiálu,” tvrdí mluvčí sázkové kanceláře Tipsport Lubomír Ježek. Zatímco na druhou řadu diváci podle něj vsadili kolem deseti miliónů korun, letos to bylo o šest miliónů korun méně.
Jak HN spočítaly, byznys kolem první řady SuperStar, kterou Nova vysílala na jaře 2004, dosáhl přibližně 1,1 miliardy korun, z toho asi 360 miliónů korun vyinkasovala televize Nova za reklamní spoty a sponzoring. Podle vedení Novy byly reklamní příjmy z druhé řady ještě vyšší, žádné konkrétní číslo ale zveřejněno nebylo.
“Soutěžní show Česko hledá SuperStar je jedním z nejúspěšnějších projektů nejen na Nově, ale i v rámci všech televizí. Dosavadní tři řady vždy přilákaly k obrazovkám přes 50 procent všech diváků nad 15 let u televize a oslovily přes dva milióny obyvatel nad 15 let,” uvedl ředitel televize Petr Dvořák.
Vyprodanost reklamních časů u prvních dvou řad se podle jeho slov pohybovala okolo 95 procent, u třetí série to bylo v souladu s novou obchodní politikou stanice 85 procent. Naopak nepříliš úspěšná byla komerční televize při hledání sponzorů – před zahájením soutěže podle údajů odborného týdeníku Marketing & Media nabízela dvě pozice hlavních sponzorů po 13,7 miliónu korun, Nova však měsíc po zahájení soutěže získala pouze vydavatelství Ringier.
Zatímco si tedy Nova nemůže SuperStar vynachválit, u dalších hráčů již celkový komerční výsledek není tak růžový. Společnost Erika, která patří do skupiny Novy a v SuperStar zajišťuje telefonní služby, při první řadě utržila podle odhadu 80 miliónů korun.
Ve druhé řadě diváci poslali přibližně třetinu hlasů, u právě skončené série Nova počty hlasujících v průběhu soutěže raději ani nezveřejňovala. “Mohly by být k dispozici až po finále,” uvedl Adam Kotalík z Novy.
Podobně nejistý je komerční efekt i v případě prodeje hudebních nahrávek finalistů SuperStar. Ty, stejně jako u předchozích dvou řad, vydává společnost Sony BMG, která snížený zájem o desky SuperStar registrovala již u druhé řady – zatímco debutu první superhvězdy Anety Langerové se prodalo přes 100 tisíc kusů, u druhého vítěze Vlasty Horvátha to bylo něco přes 20 tisíc nosičů. Hudbu z třetí řady je možné koupit již nyní. Hudební obchod i-Legalne.cz, který umožňuje legální stahování z internetu, nabídl 23. října společný singl finalistů. Za tři týdny si ho však stáhlo pouze asi 600 posluchačů. Problémem mohla být cena – skladba se platila SMS, z celkové ceny 79 korun však získali mobilní operátoři asi 40 korun.
I navzdory slábnoucím příjmům ze SuperStar je nyní skoro jisté, že do Česka dorazí ještě čtvrtá řada, na kterou Nova vlastní opci. “Přesvědčili jsme se, že rok a půl dlouhý odstup mezi jednotlivými řadami soutěži svědčí. Přesnější představu o nasazení si však ze strategických důvodů necháme pro sebe,” nechtěl být více konkrétní ředitel Dvořák.
Hospodářské noviny, 18.12. 2006, autor: Aleš Borovan