Čivavy s parohy se staly reklamním hitem letošních Vánoc. Vodafone s kampaní bodoval nejen v Česku, ale chválí ji i celosvětové vedení společnosti. „Skupina Vodafone hodnotí naši kampaň jako velmi vydařenou. Falešní sobi dokonce budou sloužit jako případová studie pro všechny pobočky Vodafonu. Bude se na nich ukazovat, jak se dá využít domácího talentu v reklamách,“ říká Grahame Maher, šéf českého Vodafonu.
Maher už krátce po únorovém nástupu do čela nejmladšího tuzemského operátora tvrdil, že chce, aby z nápadů a schopností českých pracovníků těžil celý Vodafone. „Společnosti, které odevzdají ducha a kreativitu zcela do rukou externí agentury nebo globální korporace, jíž jsou součástí, nepřežijí. Původní nadšení musí vycházet zevnitř firmy,“ věří Maher.
Čivaví reklama, kterou vymyslel tým firemních marketingových expertů v době, kdy byl telefonní operátor bez reklamní agentury, vyšla mnohem levněji než dosavadní kampaně.
Přesto ve srovnání s loňskými Vánocemi zvedla prodeje firmy téměř o čtvrtinu.
„Zatím jsme ještě neprovedli závěrečné vyhodnocení, ale už teď můžu říct, že se jednalo o mnohem efektivnější investici, než byla naše rebrandingová kampaň,“ připomíná Maher plakáty a bilboardy s červenou rukou, které počátkem roku zaplavily celé Česko.
Maher s Vodafonem nešetří jen na reklamní kampani, ale i jinde. Pozastavil velké investice do sítí třetí generace a způsobil skoro revoluci chystanou dohodou o sdílení sítí s T-Mobilem. „To se netýká jen sítě třetí generace, ale i současné. Sníží to naše náklady a nakonec i ceny za služby pro samotné zákazníky,“ vysvětluje Maher.
Dnes už se o společném využívání sítí dohadují všichni tři operátoři, protože investice do jejich výstavby jsou obrovské. Asi nejblíže dohodě jsou operátoři u digitální televize v mobilu, kde jsou připraveni v jedné síti vysílat všichni.
Zákazníci kromě nižších cen získají díky využití ostatních sítí i lepší pokrytí.
Hospodářské noviny, 20.12. 2006, autor: Jan Cizner, Zuzana Luňáková