Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Reklama v Rusku bují. Někdy přes míru

Redakce MAM19. 12. 2006

Billboardy, jimiž novosibiřská firma na výrobu náhradních dílů lákala na říjnové slevy ve Svjatoslavi, byly dost odvážné. Čtyři obnažené ženy na nich ležely v překřížené pozici a jejich nohy vytvářely zrcadlově obrácenou svastiku.
“Není na tom nic nepřístojného. Tento znak vyjadřuje, že vše pochází od ženy a že vesmír je v neustálém pohybu,” citoval časopis Vlasť autora plakátů Georgije Nikitina.
Jenže oblastní pobočka Federální antimonopolní služby (UFAS), která dohlíží na dodržování pravidel reklamy, po poradě s odborníky došla k závěru, že billboardy obsahují fašistickou symboliku, a v listopadu je nechala stáhnout.
Koncem měsíce zase v Nižním Novgorodu řešili, co s plakáty jedné internetové stránky, jež vyzývala: “Úředníci! Běžte všichni … na nn.ru!” Odborné konsilium upozornilo, že upoutávka porušila článek zákona o reklamě, který zakazuje používat vulgární slova a urážet profesní skupiny.
Od ledna 2007 tento zákon přináší změny, které by mohly změnit dosavadní podobu ruských měst. Tamní úřady se totiž v době dravých reklamních kampaní nepotýkají jen s ochranou dobrých mravů.

MEZITITULEK: Zalepené město
“V létě jsme po Moskvě prováděli kolegy z Berlína. A výhled, který se jim naskytl na nábřeží, je prostě ohromil. Na střeše jedné historicky cenné budovy se skvěl nápis Mercedes,” řekl listu Izvestija poslanec moskevské městské dumy Alexandr Krutov. “Nebylo nám z toho dobře. Tak by naše památky vypadat neměly.”
S tím počítají i nová pravidla, která metropole přijala na základě nedávno schválené federální legislativy. V novém roce mají zmizet billboardy z pamětihodných domů a místním i turistům se snad znovu ukážou fasády, které jsou utajeny za reklamními plátny.
“V samém centru, na Novém Arbatu, Tverské třídě nebo Puškinově náměstí už ani obyvatelé domů nemůžou vyhlédnout z oken,” poznamenává list Izvestija.
Loni se ovšem za pronájem reklamních ploch v metropoli vybraly bezmála dvě miliardy rublů. I proto zřejmě neměl šanci návrh některých moskevských poslanců, aby byly ze středu města úplně vytlačeny billboardy na budovách a podél magistrál. Do ulic už ovšem od ledna nebudou moci jako dosud vyjíždět nákladní vozy s reklamními štíty.
Nový zákon citelně omezil i prostor reklamních spotů v televizi – z dvaceti na patnáct procent celodenního vysílání. V jedné hodině by neměl přesáhnout dvanáct minut.

MEZITITULEK: Jednoduché i agresívní
“V reklamách se tu používají ruské tváře a ruské prostředí. Na to jsou tady citliví, chtějí, aby jim z obrazovky či billboardu vychvaloval značku zase Rus nebo Ruska, i když mluví o francouzském jogurtu. Zdejší trh je tak obrovský, že se to všem vyplatí,” vysvětluje Češka, která už rok v Moskvě pracuje v jedné z významných mezinárodních reklamních agentur.
“A pokud jde o obsah, převažuje tu přímočará, co do kvality provedení nepříliš zdařilá reklama,” zní soud této profesionálky. “Nic obscénního kolem sebe nevidím. Nejsem ovšem věřící, takže můj názor se nemusí ztotožňovat s pohledem například místního pravoslavného patriarchy.”
“Nejen církvi, ale i některým světským mravokárcům vadí například všudypřítomné upoutávky nočních klubů nebo nabídky sexuálních služeb typu dívky a hoši až do domu,” upozorňuje jiný Čech usazený v ruské metropoli.
Služba UFAS, která bdí nad mravopočestností reklamy, se nedávno uplatnila dalším pozoruhodným způsobem.
Kritizovala televizní spot americké společnosti Pepsi, v níž sólista petrohradské skupiny Zveri zpívá své milé v noci pod oknem a sklidí nadávky souseda, kterého probudil. V následující scéně už s plnou aparaturou vyhrává ze střechy domu. Podle dohlížejících úředníků tak reklama vybízela diváky k rušení nočního klidu.
Ironií je, že někteří Moskvané si nestěžují ani tak na hluk, jako na světlo – nemohou prý spát, protože jim do ložnic nepřetržité blikají reklamní obrazovky.

Hospodářské noviny, 19.12. 2006, autor: Jaroslav Beránek

×

Internetová tsunami; Zn: Roznětka = Mladí + my všichni

Starší článek

Počet uživatelů ADSL u Radiokomunikací přesáhl 20 000

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Ogilvy

Ondřej Obluk vedle Ogilvy nově řídí i agenturu VMLY&R

V agenturách sítě WPP dochází k další změně. Vedení tuzemské VMLY&R od začátku března přebírá šéf Ogilvy Ondřej Obluk. Dosavadní CEO…
1. 3. 20211. 3. 2021
Lidé

Dan Materna bude manažerem Czech Press Photo

Po téměř třech dekádách kariéry fotoreportéra pro mediální dům přichází Dan Materna do společnosti Czech Photo. Bude fungovat jako manažer největší…
1. 3. 20211. 3. 2021
Lidé

Pavel Kuhn se stal partnerem společnosti Kogi CON

Partnerem společnosti Kogi CON, která se specializuje na měření a transformace firemních kultur, se stal Pavel Kuhn, jenž pomáhal rozvoji…
1. 3. 20211. 3. 2021
Marketing

Goodkin zajistí marketing skupiny Assa Abloy pro střední a východní Evropu

Tříkolové výběrové řízení probíhalo od května, účastnilo se ho pět agentur. Goodkin díky vítězství strategicky a kreativně povede…
1. 3. 20211. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Dan Materna bude manažerem Czech Press Photo
Pavel Kuhn se stal partnerem společnosti Kogi CON

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více