Příští rok bude vypsán tendr na operátora sítě pro TV v mobilech

13. 12. 2006 13:12

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) v příštím roce vypíše tendr na operátora sítě pro provozování digitálního TV vysílání přijímatelné v mobilních telefonech (označovaného jako DVB-H). Účastníkům semináře o technickém plánu přechodu na digitální vysílání to řekl šéf Rady ČTÚ Pavel Dvořák.
ČTÚ si podle Dvořáka nechal vypracovat studii, podle jejíž první verze je zřejmé, že úřad bude moci v příštím roce vypsat výběrové řízení na dvě digitální sítě. Kromě sítě pro televizi v mobilních telefonech vypíše úřad podle Dvořáka i tendr na operátora regionálního digitálního TV vysílání.
Dvouměsíční testy digitální televize v mobilních telefonech zahájil v říjnu mobilní operátor T-Mobile spolu s mateřskou firmou Radiokomunikace. S komerčním spuštěním služby firma počítá v roce 2007, uvedli již dříve zástupci společností.
T-Mobile službu poprvé předvedl loni na veletrhu Invex. Podobnou službu loni představili předchůdci Telefóniky O2, Český Telecom s dceřiným Eurotelem. V prosinci pak začal Eurotel nabízet televizní vysílání prostřednictvím UMTS. Vodafone podobnou službu v tuzemsku nenabízí.
Zavádění televize v mobilech by mohly provázet menší problémy než u digitální zemské TV (zkráceně DVB-T). Zatímco technický plán přechodu na DVB-T, který ČTÚ zpracoval, není vynutitelný sankcemi, v případě sítě pro DVB-H, jíž se technický plán přechodu netýká, je úřad podle jeho šéfa v jiné situaci.
Dvořák uvedl, že pokud bude ČTÚ postupovat podle zákona o elektronických komunikacích, může úřad vybranému operátorovi určit celou řadu povinností souvisejících s pokrytím a s časem, ve kterém bude mít za úkol pokrytí dosáhnout. „A máme tam možnost příslušných sankcí, což v případě technického plánu přechodu nemáme,“ poznamenal Dvořák.
Technologie DVB-H je velmi podobná standardu DVB-T pro pozemní digitální vysílání, který startuje i v ČR. DVB-H je však lépe uzpůsobena pro pohyb přijímače a navíc umožňuje přijímat až 40 programů, což je až desetinásobek proti uvažovanému množství v rámci jednoho multiplexu pozemního vysílání. Proti mobilnímu UMTS není omezená počtem připojených uživatelů, její nevýhodou však je menší komfort pro interaktivní služby.
První testy digitální televize přes mobil proběhly v roce 2004 v Německu. O dva roky později spustil italský operátor TIM první komerční síť, ve které během měsíce získal 100.000 uživatelů. V současnosti technologii testuje 24 států a osm oznámilo komerční spuštění na příští rok.
Česká republika stojí také před nástupem digitálního zemského TV vysílání (zkráceně DVB-T). V současné době pokrývá signál DVB-T Prahu, Brno, Ostravu, Domažlice a jejich okolí, podle návrhu ČTÚ by měla být celá republika pokryta do roku 2010.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.