Populárním dárkem budou letos v USA předplacené dárkové karty

21. 12. 2006 22:12

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Jedním z nejčastějších dárků, které najdou Američané pod vánočním stromečkem nebo v Santově ponožce zavěšené u krbu, budou předplacené dárkové karty. Plastikový obdélník v podobě běžné platební karty s částkou od desítek do stovek dolarů, za něž si obdarovaný může po Vánocích nakoupit podle vlastního výběru, se chystají nadělit svým blízkým více než dvě třetiny amerických zákazníků. Zjistila to Národní federace maloobchodu (NRF).

Předplacené karty jsou také vesměs s povděkem přijímaným dárkem, a to i přes svoji špatnou pověst, že dárce si s výběrem vánočního překvapení moc práce nedal. Odborníky ale znepokojuje, že populární jsou i u malých dětí a školáků.

Přednost před klasickými dárky jim dává bezmála třetina dětí od šesti do osmi let. Z jejich starších sourozenců ve věku devět až 11 let by je uvítala téměř polovina a pro dospívající mládež mezi 15 a 17 lety se na ně těší přes dvě třetiny.

„Vypovídá to o tom, jak mnoho chtějí děti samy mluvit do toho, s čím si budou hrát,“ komentoval tato zjištění Paul Metz ze společnosti C and R Research, která průzkum uskutečnila. Zároveň ale nabádá rodiče, aby poslední slovo při nákupu za dárkovou kartu měli přece jen oni.

Kritici, jako například šéfredaktorka časopisu pro rodiče Cookie Pilar Guzmanová, poukazují na „poněkud skličující trend příliš konzumního přístupu mezi dětmi“. Karty jsou praktické pro dospívající mládež, „která nechce, aby jí svetr vybírala teta Růžena“. Pro malé děti ale představuje „tyranii výběru okrádající je o nevinnost“. „Kde je ten magický okamžik rozbalování dárků?“ táže se.

Za pravdu jí dává i profesor marketingu z univerzity v Providence Dan Horne. Děti mladší osmi let nechápou „ekonomické zplnomocnění“ nebo „odklad radosti“ z dárku, které karty představují. „Kdyby pod stromečkem našly jen haldu karet, přineslo by jim to obrovské zklamání,“ obává se.

V boji proti pověsti, že karty jsou neosobním a příliš konzumním dárkem bez nápadu, přišli letos obchodníci s řadou inovací. Karty balí do plyšových medvídků, nafukovacích Santa Clausů nebo dětských peněženek. Jiné je možné vložit do počítače, kde fungují jako DVD s hrami či jako klíč k bezplatnému stažení zábavných programů z internetových stránek. Karta s obnosem 50 dolarů z obchodního domu Target je zároveň přehrávačem MP3 s kapacitou patnácti písniček.

Příští rok se prý mohou zákazníci těšit na ještě důvtipnější karty – v podobě stíracích losů či s dalšími multimediálními funkcemi.

Za tyto efektní doplňky si obchody nic neúčtují. Zvýšené náklady nesou na svůj úkor, protože předpokládají budoucí výnosy, tvrdí Robert Skiba, šéf společnosti na výrobu dárkových karet Comdata Stored Value Solutions z Brentwoodu v Tennessee. Zákazníci, kteří přijdou s kartami, mají podle něho tendenci utratit více, než kolik činí jejich hodnota.

Potvrzuje to i zkušenost Targetu, podle níž si nakupující vyberou zboží v průměru za 43 dolary, ačkoli z dárkové karty zaplatí jen průměrných 27 dolarů. V obchodu tak z vlastní kapsy nechají o 16 dolarů více, než byl původní obnos na kartě.

Z očekávaných 457,4 miliardy dolarů letošních vánočních útrat představují nákupy karet prý jen pět procent. „Názory, že pod vánočním stromkem nahradí tradiční balíčky, jsou zcela mylné,“ poznamenává v této souvislosti Skiba.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.