Billboardy postavené kolem českých dálnic jsou nebezpečné, tvrdí odborníci. Odvádějí prý pozornost řidičů a v řadě případů ani konstrukce reklamních ploch nesplňuje předepsané normy. „Proto jsme se obrátili na stavební úřady, aby nařídily odstranit billboardy, které jsou vybudovány bez příslušných stavebních povolení a provozovány v rozporu se zákony,“ řekl Roman Ječmínek z Autoklubu České republiky.
Společně s bývalou političkou a advokátkou Hanou Marvanovou Autoklub podal podnět k zahájení řízení stavebním úřadům v Jihlavě a ve Velkém Meziříčí. „Zjistili jsme, že mnoho billboardů bylo postaveno takříkajíc načerno. Navíc byly k už postaveným billboardům přimontovány druhé reklamní plochy na zadní stranu stojanu. I tyto reklamní plochy byly postaveny bez stavebního povolení,“ tvrdí Ječmínek.
Podle Stanislava Humla z Expertního ústavu silniční dopravy navíc u řady billboardů chybí svodidla, která mají zabránit vážným dopravním nehodám. „O svodidlech se přitom zmiňuje zákon o pozemních komunikacích. Před většinou billboardů ale nejsou,“ uvedl. Smysl novely zákona, která měla zpřísnit provozování billboardů kolem cest, se tak podle něj míjí účinkem. „Je zarážející, že ve většině zemí Evropské unie kolem dálnic billboardy být nesmějí a u nás nejen že jsou, ale nemusejí být ani chráněny,“ míní Huml.
Úplný zákaz reklam mimo obce a města platí podle něj například v Německu, Španělsku nebo Finsku. Ve Francii se nesmějí reklamní plochy stavět podél dálnic. V Rakousku nebo v Řecku zase nemohou být billboardy blíže než 100 metrů od kraje, respektive 150 metrů od středu vozovky. „Vždy ale za předpokladu, že neohrozí bezpečnost provozu,“ poznamenal Huml. Reklamy podél dálnic se neumisťují ani v Belgii nebo v Lucembursku a třeba v Nizozemsku se podle něj podél silnic povolují většinou pouze reklamy s dopravně-bezpečnostní tématikou.
„Na 107. kilometru dálnice D1 se stále nachází billboard, do kterého v roce 1998 narazil vůz poslankyně Marie Noveské,“ připomněl senátor Josef Novotný (SNK ED). Noveská na místě podlehla mnohočetným zraněním. Novotný chce proto, aby Ředitelství silnic a dálnic zajistilo osazení svodidel před nechráněnými konstrukcemi reklamních ploch. „Zároveň jsme rozhodnuti iniciovat vznik novely zákona o pozemních komunikacích, která by zakázala billboardy v okolí dálnic a silnic pro motorová vozidla,“ uvedl senátor.
Ze statistik ministerstva vnitra vyplývá, že například v loňském roce se na českých silnicích stalo téměř 31.000 nehod, při kterých se vozidlo střetlo s pevnou překážkou. Více než 270 lidí při nich zemřelo a 712 osob utrpělo vážná zranění. „Počet nehod, při kterých motorista narazil do billboardu není k dispozici,“ uvedl Huml.
Agentura roku se blíží do finále, hlavní shortlisty jsou zveřejněny
Boomerang Communication, McCann Prague, nebo VCCP? Kdo se letos stane vítězem hlavní kategorie Agentury roku?