Obchodní řetězec SPAR v Třebíči otevře první supermarket
Obchodní řetězec SPAR Česká obchodní společnost, který dosud v Česku provozoval pouze velké hypermarkety Interspar, ve středu otevře v Třebíči svůj první supermarket. Do pěti let chce firma v Česku provozovat 100 až 150 supermarketů, přičemž se zaměří zejména na menší města, ve kterých ještě není tak velká konkurence obchodníků.
“Stejně jako ve Slovinsku, Maďarsku nebo Rakousku úspěšně fungují supermarkety Spar, plánuje i SPAR Česká obchodní společnost vybudovat v ČR síť menších nákupních center,” uvedl generální ředitel SPAR Česká obchodní společnost Martin Hruška.
Zatímco prodejní plocha 24 hypermarketů Interspar činí 4000 až 6000 metrů čtverečních, tak první supermarket v Třebíči má prodejní plochu 900 metrů čtverečních a jeho nabídka je zaměřena hlavně na potravinářské zboží.
Hruška řekl, že nové supermarkety budou otevírány zejména v menších městech s nejméně 10 000 obyvateli, která jsou zatím doménou především levných diskontních prodejen a do nichž již začaly mířit i ostatní obchodní řetězce. Vedení firmy má ale v hledáčku i neobsazené lokality velkých měst.
“Příští rok by tempo otevírání nových supermarketů mělo být zhruba stejné jako u našich hypermarketů, tedy plánujeme tři až čtyři nové prodejny. V následujících letech bude ale expanze podstatně rychlejší a předpokládáme, že do pěti let budeme mít v ČR 100 až 150 vlastních supermarketů,” uvedl Hruška.
Podle dřívějších informací Mladé fronty Dnes rakouská společnost Spar jedná o převzetí diskontních prodejen Plus, které v Česku provozuje německá skupina Tengelmann. Hruška nechtěl tyto informace komentovat. Plus-Discount letos v dubnu provozoval v Česku 121 prodejen a jeho vedení stále tvrdí, že v následujících třech až pěti letech chce počet obchodů Plus zdvojnásobit.
Pozici v Česku v posledních letech ztrácejí supermarketové řetězce, které z trhu vytlačují dravé diskontní prodejny a hypermarkety. Supermarkety mají na celkovém obratu 50 největších obchodníků zhruba 17procentní podíl a diskontní prodejny, které expanzi v ČR zahájily později, již za nimi zaostávají pouze o jedno procento. Podíl hypermarketů činí 41 procent.
SPAR Česká obchodní společnost je součástí rakouské skupiny Austria Spar International AG. V žebříčku deseti největších tuzemských obchodníků, který loni sestavila Incoma Research a časopis Moderní obchod, patřilo společnosti s odhadovanými tržbami 11,3 miliardy korun osmé místo.