Nejúspěšnější tradiční české obchodní značky současnosti

6. 12. 2006 14:12

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Koncept Nature Positive – od myšlenky k akci

Den Země je ve společnosti Mattoni 1873 každý den, sahá od cirkularity a snižování uhlíkové stopy až k obraně biodiverzity.

Reklama
SDG

Za nejúspěšnější tradiční české obchodní značky současnosti považují manažeři v ČR automobily Škoda, limonádu Kofola, pivo Pilsner Urquell, obuv Baťa a pivo Budweiser Budvar. Z dřívějších českých značek si svůj návrat na trh zaslouží nejen Tatra a Jawa, ale také obuv Botas, žvýkačky Pedro nebo francovka Alpa. Vyplývá to z průzkumu mezi zástupci zhruba 250 velkých českých společností, který v listopadu uskutečnila komunikační agentura Mather.
„Neúspěch některých značek se povětšinou přičítá neblahému českému neduhu – neumíme je náležitě prodat. Potvrzuje to i tento průzkum, ve kterém většina respondentů jako rozhodující faktor pro úspěch značky uvedla dobrý marketing,“ uvedl ve studii, kterou agentura poskytla ČTK, manažer Mather Communications Ondřej Obluk.
V souvislosti s tím rovněž manažeři v průzkumu zmiňují kompletní restrukturalizaci firmy a rychlou adaptaci na nové podmínky. Naopak nostalgii jako prvek ovlivňující opětovné uchycení značky na trhu jmenovala pouhá čtyři procenta lidí.
Průzkum se manažerů ptal na pět nejúspěšnějších současných českých značek. Co se týče spontánního oceňování současných značek, shodně 72 procent manažerů a zástupců firem do této pětice zařadila automobily Škoda a limonádu Kofola. O polovinu méně respondentů si totéž myslí o Pilsner Urquell, 32 procent uvedlo značku Baťa. První pětici pak uzavírá Budweiser Budvar s 28 procenty.
V případě, že agentura dala lidem vybrat jako nápovědu ze seznamu zhruba 60 značek, se pořadí částečně proměnilo. Opět zvítězila Škoda, kterou do první pětice podle úspěšnosti zařadilo dokonce 91 procent odpovídajících lidí. Za ní následuje Pilsner Urquell (70 procent), Budweiser Budvar (34 procent), Baťa (32 procent) a Kofola (15 procent). Do první desítky obou pořadí se shodně dostaly ještě značky Fernet a Becherovka.
Řada tradičních českých značek z trhu zmizela nebo se netěší takové přízni jako dříve. Významnou roli dříve sehrávala ve srovnání s jinými značkami u českého zboží cena výrobků, nyní se ale podle marketingových odborníků vliv tohoto faktoru podílí pouze z necelé jedné čtvrtiny. Stejnou váhu má také zájem spotřebitelů podporovat domácí značky.
Za tradiční českou značku, která by si zasloužila opět se prosadit na trhu, spontánně uvedlo nejvíce oslovených lidí (23 procent) shodně automobily Tatra a motocykly Jawa. Po 15 procentech manažerů si vzpomnělo na obuv Botas a žvýkačky Pedro. Do první pětice patří se 13 procenty i elektronika Tesla.
Pokud si měli respondenti možnost vybrat ze seznamu značek, téměř polovina (47 procent) shodně uvedla, že na trhu by se měla opět prosadit Alpa a nealkoholický nápoj Vinea. Dvě pětiny manažerů uvedly kola Favorit, 36 procent automobily Praga, o dvě procenta méně pak žvýkačky Pedro.
„Francovka Alpa je stále součástí sortimentu stejnojmenné firmy. Podle jejího zařazení respondenty mezi značky, které by si zasloužily svůj návrat, to zřejmě řada z nich vůbec netuší,“ uvedl Obluk.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Trend udržitelnosti je patrný i na eventech. Šafy production radí značkám, jak k němu přistupovat a společně s nimi přichází s inovativními aktivitami.