Makro: V Česku roste obliba čerstvých ryb, spotřeba je ale nízká

14. 12. 2006 09:12

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

V České republice podle obchodníků v posledních letech roste obliba čerstvých chlazených ryb, které z nákupních košíků postupně vytlačují mrazené ryby. Češi jsou sice v Evropské unii stále značně podprůměrní jedlíci ryb, při výběru těchto potravin ale čím dál častěji sahají i po exotických druzích ryb a mořských živočichů.
Růst poptávky po chlazených rybách hlásí například velkoobchodní společnost Makro Cash&Carry, v jejíchž tuzemských prodejnách se za poslední rok prodej čerstvých ryb a rybích produktů zvýšil o 75 procent. Podle mluvčí Makra Markéty Světlíkové patří v Česku mezi nejoblíbenější ryby sleď, makrela nebo treskovité ryby.
„Češi začínají oceňovat kvalitu chlazených ryb oproti rybám mraženým, čímž vzrůstá spotřeba čerstvých ryb a zároveň obliba nových druhů čerstvých ryb, zejména lososa,“ řekla Světlíková.
Makro nyní nabízí až 140 druhů ryb a mořských plodů, z nichž zhruba 50 druhů tvoří stálou součást nabídky. „Ostatní jsou sezonními specialitami, které se objevují pouze několik měsíců v roce, případně je dodáváme na objednávku. V poslední době zájem o speciality stoupá,“ uvedl nákupčí čerstvých ryb pro Makro Bernard Schaut, podle kterého lidé mohou v obchodech Makro koupit například celého tuňáka, živé langusty, pestrobarevné tropické ryby nebo mušle mořský nůž.
Makro kvůli rostoucí poptávce po čerstvých rybách zahájilo spolupráci s nově otevřenou rybí platformou v Praze. Jde o překladiště, kam rybářské společnosti dodávají své zboží, které se poté rychle expeduje odběratelům.
„Dosud Makro využívalo rybí platformy v Hamburku, Frankfurtu či Benátkách,“ podotkla Světlíková, podle níž je pražské překladiště první rybí platformou v zemích střední a východní Evropy. „Díky zkrácení dodací lhůty přináší další zvýšení kvality ryb a mořských plodů na našem trhu,“ dodala.
Spotřeba ryb je ale v ČR nízká. Každý obyvatel Česka sní v přepočtu zhruba 5,5 kilogramu ryb za rok, zatímco průměr Evropské unie představuje přibližně 11 kilogramů.
Mnohem více Češi jedí mořské než sladkovodní ryby, u kterých se spotřeba z velké části soustřeďuje do období velikonočních a vánočních svátků a zkonzumuje se jich něco přes kilogram na osobu ročně. U mořských ryb je to zhruba čtyřikrát více. Ministerstvo zemědělství soudí, že důvodem větší popularity mořských ryb je pestřejší sortiment výrobků a někdy i nižší ceny než u ryb sladkovodních.
Pro srovnání: masa sní každý Čech ročně zhruba 80 kilogramů. Z toho polovina připadá na vepřové. Velký boom zaznamenalo od druhé poloviny devadesátých let drůbeží, kterého se sní ve srovnání s EU nadprůměrných 25 kilogramů na obyvatele ročně. Naopak hovězí je na ústupu a spotřeba propadla na deset kilogramů na hlavu ročně.
Produkce ryb byla v tuzemsku v posledních letech poměrně stálá a v průměru se pohybovala kolem 19.000 tun ročně. Z celkového objemu šla zhruba polovina na vývoz. Dovoz se orientuje převážně na mořské ryby, korýše a mlže a vzhledem k situaci ve spotřebě rybího masa je bilance zahraničního obchodu s rybami a rybími výrobky záporná.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.