Jaká je účast českých vystavovatelů na zahraničních veletrzích?
1. Jakých zahraničních veletrhů se účastní Češi nejvíce a o jak velkou účast se jedná?
2. Jaké jsou nejčastější požadavky českých vystavovatelů, kteří vystavují v zahraničí?
3. Jak si čeští vystavovatelé stojí ve srovnání se zeměmi Střední Evropy, pokud jde o jejich účast na zahraničních veletrzích?Olga Pešková
Progres Partners Advertising, s. r. o.
1. Naše agentura zastupuje veletržní správu Reed Exhibitions, a to především veletrhy ve Vídni a Salzburgu, takže můžu mluvit jen za tuto oblast. Tradičně nejúspěšnější z pohledu českých a slovenských vystavovatelů jsou stavební a nábytkářské veletrhy, spolu s veletrhy pro myslivce a rybáře. Pravidelná účast svědčí o spokojenosti našich firem na Bauen & Energie, HoheJagd & Fischerei, Wohnen & Interieuer. Zatím nedoceněné ze strany českých vystavovatelů zůstávají dobře obsazené salcburské veletrhy Bauen & Wohnen (stavebnictví a nábytek), CASA (interiérové vybavení), BWS (dřevařský průmysl) a Creativ (bytové doplňky, dárky atd.). Za pozornost také stojí skvělý rozjezd vídeňského ITnT (informační technologie) a realitního veletrhu Real Vienna. Novou příležitostí pro výrobce potravin bude Food & Beverage jako součást úspěšného Alles für den Gast.
2. České firmy očekávají servis na stejné úrovni jako vystavovatelé z kterékoliv jiné země a od veletržní správy nebo jejího lokálního zástupce maximální podporu. To znamená nejen dokonalé technické zázemí, ale také odpovídající propagaci veletrhu, a především účast slíbené cílové skupiny návštěvníků.
3. Podmínky středoevropských firem na zahraničních veletrzích jsou podobné – náklady na účast mají stejné jako západoevropská konkurence, ale kupní síla na jejich domovských trzích je nižší. To znamená, že si mohou dovolit i menší investice do zakoupené plochy. O co menší expozici ale máte, o to musí být kreativnější. A tady slaví české firmy, vzhledem k silné veletržní tradici, poměrně velké úspěchy. Díky své ekonomické stabilitě se Česká republika a Slovensko řadí na rakouských veletrzích mezi nejvíce zastoupené země bývalého východního bloku.
Karel Mrázek
Messe Frankfurt
1. Údaje obsažené v odpovědi na položené anketní dotazy se týkají pouze veletrhů pořádaných veletržní společností Messe Frankfurt GmbH na výstavišti ve Frankfurtu nad Mohanem nebo dalších akcí pořádaných tímto organizátorem a jeho dceřinnými společnostmi ve 29 městech 16 zemí. V současné době pořádá Messe Frankfurt v průměru 120 veletrhů, z toho 40 na samotném výstavišti ve Frankfurtu. Z České republiky se prozatím nejvíce vystavovatelů zúčastňuje veletrhů spotřebního zboží jako jsou Ambiente, PaperWorld, Christmasworld a Tendence Lifestyle. Tyto veletrhy z celkového počtu průměrných 170 firem, které se frankfurtských akcí zúčastní na ploše 7 500 m2, představují více než 50 % celkového podílu.
V posledních letech klesá podíl textilních veletrhů jako je světově vedoucí veletrh bytových a objektových textilií Heimtextil, veletrh oděvních textilií Texworld v Paříži nebo veletrh technických textilií Techtextil. Jejich podíl představuje 25 %. Zbytek, tzn. čtvrtina, připadá na technické veletrhy, jako je veletrh techniky světelné a zařízení budov Light & Building, veletrh sanitární, tepelné a klimatizační techniky ISH, a zejména Automechanika prezentující dodavatelský trh automobilového průmyslu. Na těchto akcích pořádaných každé dva roky se projevuje vysoký stupeň investic přinášející s sebou technologický rozvoj a nutnost expanze na zahraniční trhy.
2. Požadavky našich vystavovatelů jsou různorodé, v poslední době převažují tendence u malých vystavovatelů (cca do 20 m2) získat co největší výhody s nejnižšími náklady. Musíme vycházet ze skutečnosti, že služby poskytované pořadatelem jsou na vysoké profesionální úrovni. Tomu to odpovídá i cena účasti, jako příklad mohu uvést řadový stánek 20 m2 na veletrhu Ambiente, který stojí bez přívodu vody, elektřiny a samotné stavby 5 000 eur. Většina malých vystavovatelů chce co nejlukrativnější umístění, což pořadatel, který v první řadě přiděluje plochu starým vystavovatelům, není schopen akceptovat. Dále v rámci úsporných opatření některé firmy zbytečně šetří na samotném designu a technickém provedení expozice.
3. Do roku 2001 byla Česká republika z východoevropských zemí největším vystavovatelem a i největším návštěvníkem frankfurtských veletrhů. S přípravou vstupu do EU se začala prudce posilovat pozice Polska, které je jasnou jedničkou a předstihlo nás v krátké době o minimálně 100 %. Polští vystavovatelé aktivně využívají finanční zdroje EU. Ostatní země za námi výrazně zaostávají, v poslední době dochází k oživení rumunské účasti.Jiří Krejčí
zástupce veletrhů Messe Düseldorf
Veletrhy Brno
1. Výběr teritoria záleží především na obchodní strategii českých firem a nemalou měrou také na tom, zda je tento veletrh zahrnut do programu státní podpory exportu, kde firmy dostávají finanční příspěvek. Jde o akce organizované MPO ČR, MZe a společností Czechtourism. Samozřejmě největší a nejčastější účasti směřují do zemí EU a do Ruska.
Všeobecně lze říci, že rozsah české účasti kopíruje velikost a sílu daného oboru. Největší účasti jsou na veletrzích strojírenských a stavebních, nemalé jsou také na vojenských a medicínských veletrzích. Počet se pohybuje od jednoho až po 100 českých vystavovatelů na veletrh. Kromě účastí v rámci oficiálních expozic zajišťujeme pro české vystavovatele řadu individuálních expozic na vysoce specializovaných veletrzích. V roce 2006 jsme realizovali pro české firmy 368 expozic v zahraničí.
2. Čeští vystavovatelé vyžadují s výběrem vhodného veletrhu soubor služeb, který zahrnuje i zpracování podkladů a objednání plochy. Někteří si objednají také zpracování návrhů projektového a grafického řešení expozic, v ýstavbu expozice a doporučení typu proexportní podpory. Zájem je také o zpracování podkladů pro žádosti na dotace od Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.
3. Všeobecně platí, že účast českých firem na zahraničních veletrzích je ve fázi růstu. Vystavuje se více, a to je správný směr pro export ČR. Do popředí se v účasti na veletrzích dostávají země jako je Rusko a Asie. Je to způsobeno koncentrací na vývoz do těchto zemí, a i státní podpora směřuje do těchto států (čtyři z pěti národních výstav v roce 2007 budou v těchto končinách – Omsk, Kazaň, Kuala Lumpur, Chengdu).
Jak si vedou čeští vystavovatelé v porovnání s ostatními státy Střední Evropy, se nedá přesně kvantifikovat, neboť data o účastech vystavovatelů z ostatních zemí nejsou zcela přesná a jsou velmi těžko zjistitelná.
Eva Václavíková
Deutsche Messe AG, Hannover
1. Nejvyšší počet vystavovatelů z České republiky se již tradičně prezentuje v Hannoveru na veletrzích EMO, Ligna, CeBIT, Hannover Messe, EuroBlech. Největší účast zaznamenává EMO (kolem 2 000 m2), na ostatních zmiňovaných veletrzích čeští vystavovatelé obsazují v posledních letech obvykle plochu kolem 1 000 m2.
2. Zejména vystavovatelé, kteří již na daném veletrhu vystavovali, stále častěji hledají už dopředu na základě předchozích zkušeností optimální umístění – nejen do té “správné” výstavní haly, ve které se prezentují jejich nejvýznamnější konkurenti, ale vyžadují i nejvýhodnější umístění výstavního stánku v rámci haly.
3. Česká republika patří spolu s Polskem k těm vystavovatelským zemím ze Střední Evropy, které mají na veletrzích v Hannoveru zpravidla nejvyšší počet zástupců. V některých oborech čeští vystavovatelé úspěšně šlapou na paty západoevropským zemím.