Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Jak se loni dařilo českému výstavnictví?

Redakce MAM11. 12. 2006


Analýza veletržního a výstavního trhu za rok 2005 zpracovává statistické charakteristiky celkem 227 jednotlivých veletržních a výstavních titulů (z toho 113 neauditovaných), které připravilo 41 organizátorů na celém území ČR. Při porovnání základních údajů lze konstatovat, že oproti roku 2004 stoupl počet analyzovaných akcí z 205 na 227, což je nárůst o 10,7 %. Počet akcí roste od roku 2001, ovšem v těchto letech, kdy se pohyboval okolo čísla 200, se nikdy nejednalo o tak velký nárůst. Mezi lety 2002 a 2003 šlo stejně jako mezi roky 2003 a 2004 o dvě akce ročně, procentuálně asi o 1 %. V roce 2005 vzrostl také mírně počet organizátorů, a to z 36 na 41, což je oproti roku 2004 nárůst 13,8 %.
Přehled o vývoji na auditovaném i neauditovaném výstavním a veletržním trhu v ČR poskytuje rovněž tabulka 1. Z ní je patrné, že v roce 2005 stoupl oproti roku 2004 i počet vystavovatelů a celková výstavní plocha, zatímco návštěvníků mírně ubylo (viz tab. 1).

Podíl auditovaných a neauditovaných akcí v roce 2005
Dlouhodobý trend vývoje počtu auditovaných a neauditovaných akcí prokazuje, že podíl auditovaných akcí na celku se od poloviny 90. let rapidně zvýšil. Zatímco v roce 1996 činil tento podíl pouze 6,4 %, v roce 2005 už mají auditované akce asi 50% podíl. Oproti minulému roku se však jedná o pokles 4,9 %, což je způsobeno vyšším nárůstem počtu neauditovaných akcí: 21 z celkových 22 vůči akcím auditovaným. V roce 2005 tedy přibyla pouze jedna auditovaná akce.
Při porovnávání podílu auditovaných a neauditovaných akcí je však třeba analyzovat především údaje týkající se jednotlivých sledovaných parametrů: návštěvníků, plochy a vystavovatelů. Z těchto údajů za rok 2005 vyplývá, že na auditovaných akcích bylo zaznamenáno celkem 2 212 921 návštěvníků, což je téměř 70 % z celkového počtu návštěvníků přítomných na auditovaných i neauditovaných akcích. Z hlediska výstavní plochy mají auditované akce na celkové rozloze blížící se jednomu milionu metrů čtverečních podíl téměř 76 % a z celkového počtu 32 289 vystavovatelů se jich auditovaných akcí zúčastnilo 21 479, což činí 66,5 %. Sledované parametry tedy ukazují, že auditované akce již mají v celku českého veletržního a výstavního trhu pevné a stále významné místo.
V roce 2005 auditovali své akce tito organizátoři:
ABF Praha
AC Expo Praha
Exposale Šestajovice
Eurocentrum Jablonec nad Nisou
Incheba Expo Praha + Triumf Praha
M.I.P. Group Praha
Ostravské výstavy, Ostrava
Progres partners advertising Praha
Svět knihy
Veletrhy Brno
Výstaviště České Budějovice
Výstaviště Flora Olomouc
Výstavy Litoměřice

Struktura akcí podle počtu vystavovatelů
Více než polovinu všech akcí činily v roce 2005 výstavy a veletrhy, kde počet prezentujících se firem nepřekročil 100 vystavovatelů. Jednalo se tedy spíše o menší výstavní a veletržní akce, které mají v celkovém počtu zhruba poloviční podíl už od roku 2000. Větší akce, na kterých se představilo 101-200 vystavovatelů, tvořily necelou čtvrtinu všech veletrhů a výstav a účast 501-1000 vystavujících firem byla zaznamenána pouze u necelých 5 % akcí (viz graf 1). V jednotlivých velikostních skupinách si lze při meziročním srovnání všimnout několika dílčích poklesů a nárůstů, které jsou ale v rozmezí jednotek procent a nepředstavují zásadnější pohyby velikosti: počet akcí do 100 vystavovatelů vzrostl o 3,6 %, v rozmezí 101-200 vystavovatelů klesl naopak o 2,4 % a o 1,3 % se snížil také počet výstav a veletrhů od 201 do 500 vystavovatelů.

Silná pětka
Mezi nejvýznamnější subjekty českého auditovaného veletržního a výstavního trhu se řadí stejně jako v roce 2004 pět následujících organizátorů: Veletrhy Brno, Incheba Praha + Triumf Praha, Výstaviště České Budějovice, ABF Praha a Výstaviště Litoměřice. Toto pořadí respektuje údaje za rok 2005 z hlediska kritérií velikosti výstavní plochy a počtu vystavovatelů. Pokud srovnáme jednotlivé subjekty podle počtu návštěvníků, pak se pouze vymění pozice ABF Praha a Výstaviště Litoměřice na čtvrté a páté příčce.

Jak velké procento výstavního a veletržního trhu zaujímá tato silná pětka, je patrné také z jejich podílu podle počtu vystavovatelů, návštěvníků a podle výstavní plochy. V roce 2005 se tedy celkem 55,6 % vystavovatelů zúčastnilo výstav a veletrhů silné pětky, z hlediska počtu návštěvníků činil tento podíl asi dvě třetiny a z hlediska výstavní plochy téměř 70 % (viz tab. 2).

Kdo byl vidět a slyšet nejvíc?
Strukturu výdajů do reklamy pěti nejvýznamnějších inzerentů v roce 2005 znázorňuje graf 2. Údaje agentury TNS A-Connect opět potvrzují, že v mediamixu sledovaných organizátorů výstav převládá tištěná inzerce, která tvoří 60 i více procent jejich investic do reklamy. Nejvíc v loňském roce utratily za propagaci svých akcí Brněnské veletrhy, jejichž výdaje přesáhly 66 milionů korun. Se značným odstupem se stala druhým největším inzerentem firma Terinvest, pořadatel výstav a veletrhů v letňanském areálu. Společnost ABF, majoritní vlastník PVA Letňany, který v letošním roce našel silného investora v podobě SP Group, investovala loni do reklamy necelých osm milionů korun a Incheba Praha, provozovatel holešovického výstaviště, proinzerovala loni téměř deset milionů.

Které výstavy a veletrhy jsou mezinárodní?
Počínaje rokem 2005 změnila UFI kritéria statutu mezinárodních výstav a veletrhů. Do roku 2004 se za zahraniční veletrhy považovaly takové akce, které vykazovaly nejméně 20 % výstavní plochy obsazené zahraničními subjekty nebo 20 % zahraničních vystavovatelů, případně 4 % zahraničních návštěvníků. Od roku 2005 lze brát jako mezinárodní ty akce, které vykazují nejméně 10 % zahraničních vystavovatelů nebo 5 % zahraničních návštěvníků. Podle těchto nových kritérií se tedy na území ČR v roce 2005 pořádalo celkem 42 mezinárodních akcí, z toho 25 zorganizovaly Veletrhy Brno. Incheba Praha uspořádala v roce 2005 celkem 5 mezinárodních veletrhů, Ostravské výstavy 4, Progres partners advertising a Výstaviště Flora Olomouc po dvou. Jednu mezinárodní akci mají za rok 2005 na kontě ABF, AC Expo, M.I.P. Group a Svět knihy. Podíl společnosti Veletrhy Brno v segmentu mezinárodních veletrhů v parametrech kritérií UFI činil tedy v roce 2005 59,5 %. Data zpracovaná podle nové metodiky nelze porovnávat s předcházejícími roky.


p08obr_SOVA1.jpg


Spíše menší akce. Největší podíl veletržních a výstavních akcí v ČR zůstává v segmentu do 100 vystavovatelů.


p09obr_tabulky.jpg


 


p08obr_graf1.jpg


 


p08obr_graf2.jpg




×

Zlatý Měšec 2006 ovládla ČSOB

Starší článek

Google začal testovat systém reklamy pro rádia

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Unilever

Unilever se zříká slova „normální“. Označení nevyhovuje spotřebitelům

Společnost Unilever v rámci nové strategie Positive Beauty odstraní ze všech svých obalů a reklam na značky kosmetických přípravků…
9. 3. 20219. 3. 2021
Marketing

Logistický startup WeDo začne doručovat do stovky výdejních boxů

WeDo přebírá stovku výdejních boxů Mallu a nabídne je i dalším partnerům. Po rebrandingu chystá další prudký rozvoj sítě. WeDo vzniklo loni…
9. 3. 20219. 3. 2021
Lidé

Rado Jankovič je novým kreativním ředitelem v pražském Triadu

V agentuře začínal před deseti lety. Za své kampaně získal v posledních letech spolu s týmem několik ocenění včetně ADC Awards, zlaté Effie,…
9. 3. 20219. 3. 2021
Marketing

Co dělat když vám giganti zablokují reklamní účty

Řada firem už se potýkala se zablokováním účtu na Facebooku či Googlu. Dobrat se zpětné reakce nebývá jednoduché. Přitom paradoxně jasně podvodné…
9. 3. 20219. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Rado Jankovič je novým kreativním ředitelem v pražském Triadu
Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více