Interspar přestal dávat igelitky zdarma, Ahold je možná nabídne
Počet obchodů, ve kterých lidé dostávají k nákupům zdarma igelitové tašky, se opět snížil. Za tašky totiž nyní zaplatí zákazníci i ve 24 hypermarketech Interspar, které ještě do konce listopadu bezplatně nabízely menší igelitky. Některé obchodní řetězce, jako je například Ahold, ale naopak o rozdávání umělohmotných tašek uvažují. “Jednorázové igelitové nákupní tašky, kterých jsme ročně rozdali zhruba 28 milionů, jsou velkou zátěží pro naše životní prostředí. Proto jsme se rozhodli od 27. listopadu tyto tašky zpoplatnit,” řekl marketingový ředitel společnosti SPAR Česká obchodní společnost Pavel Klaška. Dodal, že nyní zákazníci hypermarketů Interspar za standardní igelitovou tašku zaplatí jednu korunu. Větší taška s nosností až 12 kilogramů pak stojí v obchodech Interspar dvě koruny. Hypermarkety Interspar také nabízí papírové tašky za deset korun. Obchodníci v Česku ročně rozdají několik desítek milionů igelitových tašek, přičemž náklady na jejich výrobu se kvůli rostoucím cenám ropy zvyšují. Například společnost Tesco vyčíslila, že výroba zhruba 100 milionů tašek ji ročně přijde na přibližně 31 milionů korun. “Zákazníci ale i nadále mají možnost si v našich obchodech vzít ke každému nákupu tašku zdarma,” řekla mluvčí Tesco Stores ČR Jana Matoušková. Zdarma nyní jednorázové igelitové tašky poskytují také obchodní řetězce Delvita, Globus či společnost Ahold, která je zatím nabízí pouze ve větších hypermarketech Hypernova. Ahold ale uvažuje o tom, že bezplatné tašky zavede ve všech svých 300 obchodech. “Tašky zdarma nyní testujeme ve čtyřech pražských prodejnách Albert. Pomocí pilotního projektu chceme případné plošné zavedení této služby pečlivě vyhodnotit jak po ekologické, tak samozřejmě i ekonomické stránce,” řekla mluvčí Aholdu Kateřina Pecinová. Ahold podobně jako Delvita, Globus či Tesco zároveň nabízí i placené větší tašky, jejichž cena se například v prodejnách Albert a Hypernova pohybuje od sedmi do osmi korun. “Zavedli jsme i nový typ nákupní tašky, která je vyrobena z pevnějšího materiálu a díky tomu má delší životnost,” podotkla Pecinová.
Podobně se snaží snížit spotřebu jednorázových igelitových tašek také obchodní řetězec Tesco. “Příští rok chceme jako alternativu nabídnout placené tašky vyrobené z ekologického materiálu, které budou mít delší životnost,” uvedla Matoušková.